RØDT KORT FRA FANSEN? Verken LSK- eller VIF-spillerne har fristet mange supportere til å gjenta fjorårets sesongkortinnkjøp. Foto: Fredrik Varfjell / Scanpix
RØDT KORT FRA FANSEN? Verken LSK- eller VIF-spillerne har fristet mange supportere til å gjenta fjorårets sesongkortinnkjøp. Foto: Fredrik Varfjell / ScanpixVis mer

Vålerenga og Lillestrøm er sesongkort-taperne

Gullagene har solgt flest to uker før seriestart.

(Dagbladet): Om 14 dager er det seriestart i Tippeligaen. 

Molde og Aalesund har solgt flest sesongkort, mens Hønefoss og Sogndal trekker minst folk, viser Dagbladets ferske oversikt (se tallene nederst i saken).

Aafk og Molde stakk av med hver sin pokal i fjor, og suksessen gjør seg gjeldende også i salget av sesongkort før årets Tippeliga, som starter den 23. mars.

Molde foran 2011-skjema Fjorårets seriemester har solgt 56 prosent av stadionkapasiteten, mens Aalesund har hele 67 prosent, med sine 7327 solgte kort. Tallet inkluderer riktignok også partnerkort, VIP-kort og frikort, men viser at interessen for å se fjorårets norgesmester er stor.

Molde har solgt 6350 sesongkort per dags dato.

- I tillegg har vi 1050 reserverte kort, så vi er foran fjoråret, sier billettansvarlig i Molde, Lars Outzen til Dagbladet.

I fjor solgte klubben 7218 sesongkort totalt. Rosenborg og Viking har også solgt over 6000 sesongkort så langt, men har også større kapasitet på arenaene.

TREKKER PUBLIKUM: Michael Barrantes og Aalesund vant cupfinalen 2011. Klubben har solgt sesongkort til 67 prosent av Color Line Stadion til årets Tippeliga. Foto: John T. Pedersen / Dagbladet
TREKKER PUBLIKUM: Michael Barrantes og Aalesund vant cupfinalen 2011. Klubben har solgt sesongkort til 67 prosent av Color Line Stadion til årets Tippeliga. Foto: John T. Pedersen / Dagbladet Vis mer

De fleste klubbene har solgt mellom 20 og 40 prosent av stadionkapasiteten.

God plass på Ullevaal og Åråsen Vålerenga har solgt ut bare 12 prosent av stadionkapasiteten på Ullevål. Klubben har med sine 3050 kort, solgt bare halvparten av tallene som oppgis i Molde, Ålesund, Stavanger og Trondheim.

- Viking har solgt 6200 sesongkort, og forventer å komme opp mot de 7200 som klubben endte på i fjor, sier markedssjef i Viking, Arild Gjerde.

Rosenborg har solgt 6400 så langt. Målet er 9000 sesongkortinnehavere totalt, opplyser konstituert daglig leder i Rosenborg, Tove Moe Dyrhaug.

- Vi solgte totalt 7200 sesongkort i fjor, og håper og forventer det samme tallet i år, sier publikum- og arrangementansvarlig i Vålerenga, Anita Alexandersen til Dagbladet.

Lillestrøm har solgt 2130 sesongkort så langt, ifølge salgssjef Truls Lühr Olsen. Det utgjør snaue 19 prosent av kapasiteten på Åråsen.

- Klubben solgte 3200 sesongkort i fjor, og vi forventer å komme opp mot det tallet også i år, sier Lühr Olsen.

ROGALANDSRIVALER: Viking har bare nådd 39 prosent av stadionkapasiteten, mens nyopprykkede Ulf Sandnes allerede er sikret en tidobling av de faste kampgjester. Foto: Tommy Ellingsen / Scanpix
ROGALANDSRIVALER: Viking har bare nådd 39 prosent av stadionkapasiteten, mens nyopprykkede Ulf Sandnes allerede er sikret en tidobling av de faste kampgjester. Foto: Tommy Ellingsen / Scanpix Vis mer

Vålerenga og Lillestrøm er de to eneste klubbene som per dags dato har solgt mindre enn 20 prosent av stadionkapasiteten.

Flere klubber øker Daglig leder i Haugesund, Asle Skjærstad, har også grunn til å være fornøyd.

Klubben har solgt og reservert 3196 seter foran årets tippeligasesong. Dette utgjør 64 prosent av kapasiteten på Haugesund Stadion. I fjor endte Haugesund opp på 3125 sesongkort totalt.

- Fokuset nå er å få på plass alle sponsorkort, som er historisk stort, sier Skjærstad til Dagbladet.

Nyopprykkede Sandnes Ulf hadde som målsetning å selge 1500 sesongkort i klubbens første tippeligasesong, men tallet er allerede oppe i 1900, melder klubbens salgssjef, Arne Falk.

Ifølge klubbens hjemmeside solgte Sandnes Ulf rundt 200 sesongkort i fjor, og kommer med det til å tidoble sesongkortsalget til debutsesongen i Tippeligaen.

Også Hønefoss har solgt flere kort i år enn i fjor.  Klubben er likevel den klubben som har solgt færrest kort.

KONKURSSTOPP: FFK-fansen utsatte kjøp av sesongbilletter for å se Tarik Elyounoussi  og co. da klubben var truet av konkurs i februar, mener Fredrikstad. Foto: Stian Lysberg Solum / Scanpix
KONKURSSTOPP: FFK-fansen utsatte kjøp av sesongbilletter for å se Tarik Elyounoussi og co. da klubben var truet av konkurs i februar, mener Fredrikstad. Foto: Stian Lysberg Solum / Scanpix Vis mer

- Vi har solgt 1075 sesongkort til nå, mot 800 i fjor, sier salgssjef i Hønefoss, Thor Bård Gundersen.

Stoppet opp Fredrikstad har solgt litt under en fjerdedel av setene på stadion.

- Målet er å få 5500 sesongkort, som er det samme som ble solgt i fjor, sier billettansvarlig i Fredrikstad, Thomas Torjusen.

Torjusen forteller at sesongkortsalget i Fredrikstad stoppet helt opp mellom 15. og 28. februar, etter meldingene om en mulig konkurs for klubben. I tillegg til de 3100 solgte kortene, har klubben reservert mellom 1200 og 1300 sponsorkort.

Stabæk har 2300 sesongkort per dags dato, og forventer å komme opp mot 4000.

- Vi har fått litt andre forutsetninger i år enn i fjor, i og med at vi ble kastet ut av Telenor Arena, og flyttet hjem til Nadderud, sier mediasjef i Stabæk, Lars Jarle Mæhlum.

Han opplyser at klubben hadde 4500 sesongkortinnehavere i fjor.

Brann ønsker ikke å oppgi hvor mange sesongkort klubben har solgt før tallene er rapportert til styret, ifølge mediesjef Gorm Natlandsmyr.