Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Sport

Mer
Min side Logg ut

Vålerenga runder 30 mill

Vålerenga har rundet 30 millioner kroner i sponsor-cash for 2005. For 2006 og 2007 er de avtalefestede markedsinntektene allerede større enn de 18,5 millionene klubben hentet inn i fjor.

Les også To pudler mot RBK

 -  Vi har spennende profiler, leverte resultater i fjor og blir endelig oppfattet som seriøse. Kort fortalt handler det om at Vålerenga har fått en tillit denne klubben aldri har hatt, sier Osloklubbens markedssjef, Rune Hansen til Dagbladet.

Med andre ord - Vålerenga selger som hakka møkk. Og de selger langsiktig. Hvilket betyr at klubben kan planlegge bedre. Og at tida da de måtte løpe etter alle sponsorer som rørte seg i markedet, er over.

-  Vi har plutselig fått en forutsigbarhet i økonomien fram til 2007, sier Rune Hansen.

-  Det skyldes at samarbeidspartnerne våre ser Vålerenga som et godt investeringsobjekt når det gjelder merkevarebygging. Og det gode er at de vil være hos oss over tid. Mens vi før tegnet ettårs-avtaler i desperasjon, går de fleste sponsoravtalene våre nå over tre år.

Mini-administrasjon

I 2002 var Vålerengas sponsorinntekter 9 millioner kroner. Året etter ble de økt til 13 millioner - i fjor altså 18,5. Og derfor budsjetterte klubben med 23 millioner i år.

Regner man inn barteravtaler på fem millioner (utveksling av varer og tjenester), er man allerede oppe i 35 millioner kroner.

 SPENNENDE PROFILER:  Kjetil Rekdal (t.v.) og ikke minst Steffen Iversen er to av profilene som gjør at Vålerenga er blitt et hett sponsorobjekt. Klubben har i dag tre ganger så mange samarbeidspartnere som i 2003. Foto: Daniel Sannum Lauten
SPENNENDE PROFILER: Kjetil Rekdal (t.v.) og ikke minst Steffen Iversen er to av profilene som gjør at Vålerenga er blitt et hett sponsorobjekt. Klubben har i dag tre ganger så mange samarbeidspartnere som i 2003. Foto: Daniel Sannum Lauten Vis mer

-  Problemet vårt nå er at vi har den minste administrasjonen i Tippeligaen, sier VIF-direktør Kjetil Siem.

-  Vi har bare fem ansatte og er derfor klart underbemannet.

I den anledning har markedssjef Rune Hansen sendt en innstilling til styret. Han vil ha en person til på markedssida for å ta seg av eksplosjonen av samarbeidspartnere.

-  I 2003 hadde vi 23 samarbeidspartnere, i fjor 47 og nå er vi oppe i 65, sier Rune Hansen.

-  Skal vi hente inn mer penger, og det er det muligheter for slik interessen er nå, må vi først få inn minst én ansatt til slik at vi er i stand til å ivareta samarbeidspartnernes interesser på best mulig måte.

Budsjetterer tøft

Storkampene i fjor høst ga Vålerenga et publikumssnitt på 15 000 tilskuere. Det, og litt annet, ga et overskudd på driften på 7,5 millioner kroner. Og derfor tar klubben sats og budsjetterer med et snitt på 15 000 i år også.

-  Vi er klar over at det er et høyt tall, men det blir helt feil å budsjettere ned, sier Siem.

-  Sjøl om vi er forberedt på at vi ikke klarer det, er vi nødt til å ha det som mål.

Taper på TV-kamper

Vålerengas to klare øko-feller på publikumssida i 2005 er hjemmekampen mot Viking og TV-kampene søndag kveld kl. 20.15.

-  Mot Viking har vi aldri trukket mer enn 6000 tilskuere, sier Siem.

-  Det er merkelig, men sant. Og på TV-kampene seint søndag kveld er erfaringene våre at vi taper 5000 tilskuere. I rene penger betyr det en halv million kroner per TV-kamp.

-  Derfor jobber vi for at lagene som spiller disse kampene skal få mer av TV-potten, sier VIF-direktøren.

-  Det er blir for lite med 100 000 TV-kroner i den ene hånda når en halv million flyr ut av den andre.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media