Vålerenga vil bli SVENSKE

Vålerenga Ishockey ønsker å flagge ut. Neste sesong spiller klubben i svensk eliteserie - hvis ledelsen på Jordal Amfi får det som den vil.

- Vi har drøftet saken internt, og denne uka snakker vi med svenskene, sier leder i Vålerenga Ishockey AS, Erik Lorentzen til Dagbladet. Før sesongstart i september framstår Jordal Amfi i ny drakt - opprustet for 25 millioner kroner. - Det sier seg sjøl at vi vil fylle hallen hver gang. Og det gjør vi ikke mot Furuset, Lillehammer og Trondheim, sier Lorentzen.

Svenskene interessert

- Oj, dette låter interessant, sier Hans Andersson, som sitter i styret både i det svenske ishockeyforbundet og eliteserieforeningen. Han ønsker norske lag hjertelig velkommen, men ønsker også et initiativ for å få med Storhamar. - Blir dette noe av må vi øke Eliteserien til 14 lag - uten at det bør by på problemer. Men skal vi få til dette neste sesong, må de norske klubbene handle raskt, sier Andersson. Spill i den svenske eliteserien innebærer at Vålerenga må tilnærme seg et liv som helprofesjonell klubb.

Ingen kasteball

- Publikumsinntektene vil øke - det samme vil spillerlønninger og reiseutgifter. Men vi har sagt ja til å bli med i den nordiske hockeyligaen. Da har vi råd til dette også, sier sportssjef Håkan Södergren. Han tror ikke Vålerenga vil bli noen kasteball blant helproffe svenske klubber. - Offensivt er vi kommet lenger enn i Sverige. Men vi mangler tøffheten til å spille 40 jevne kamper. - Og norske klubber i svensk eliteserie vil åpne muligheten for et ytterligere forbedret samarbeid mellom de to forbundene, sier Södergren.

Sportslig utvikling

Trener Roy Johansen ser store muligheter. - Vi skal hele tida strebe etter sportslig utvikling. Får vi i tillegg med Storhamar, vil dette bety enormt for norsk ishockey. - Vi får sjansen til å spille i Europas beste liga, og som profesjonelle får vi bedre treningstider og mer hvile. I løpet av én sesong har vi utliknet svenskenes forsprang. Han ser bare positive sider ved å spille mot svenskene. - Potensialet er enormt, både på publikums- og sponsorsida. Inntektene blir betydelig bedre og det åpner seg helt andre muligheter for de yngre spillerne, sier Johansen.