Varier treningen

- Da blir det gøy.

• Har du lyst til å være med i trekningen av et weekendopphold for to på Rica hotell, og en drøss med andre gode premier? Svar på vårt OL-spørsmål her.

(Dagbladet.no): Kombinert gutta må trene på både hopp og langrenn. Men variert trening er også lurt for deg og meg.

- Gjennom å trene variert forebygger man skader fordi man blir sterk i hele kroppen, dessuten er variasjon viktig for å holde seg motivert, sier sier Håvard Moksnes som er fysioterapeut ved Norsk Idrettsmedisinsk Institutt.

Ensformig trening kan fort virke kjedlig fordi vi går lei. Dersom du er mest glad i å løpe kan det derfor være smart å variere innenfor denne grenen med både løypen du mosjonerer i og tempoet du løper.

- Fartslek og intervaller gir raske resultater, anbefaler Moksnes.

- Dessuten gir variert trening bedre treningseffekt, man får trent hele kroppen, og tatt i bruk muskelgrupper du kanskje ikke trente så godt sist uke, sier eksperten.

Store variasjonsmuligheter

Dersom du er lei av lange joggeturer alene, kan du få med kollegaene dine på å starte et bedriftsidrettslag. Det er kjempe sosialt og moro.

EN TÅ FORAN: Klarer Magnus en bronse i dag også? Foto: EPA
EN TÅ FORAN: Klarer Magnus en bronse i dag også? Foto: EPA Vis mer

Norges mosjons- og bedriftidrettsforbund tilbyr aktiviteter som både er konkurranserettet, lik tradisjonell idrett, og konkurransefrie.

Bedriftsidrettslaget får også tilgang til en plass og trene og muligheten til å delta i konkurranser. Dessuten er det motiverende å ha noen å trene sammen med.

• Ønsker du å starte et bedriftsidrettslag?