Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Sport

Mer
Min side Logg ut

Veispioner skal hjelpe Rally-Petter

Skal finsikte dekket foran fartsprøvene.

Subaru vil sende ut egne «spioner» for å finsikte veidekket for Petter Solberg (30) på hver eneste fartsprøve i årets VM.

Det ble den norske rallystjernen enig med teamet om under et seks timer langt møte i Nice noen dager før VM-åpningen i Monte Carlo.

Den samme resepten ble brukt på enkelte strekker i fjor, og det endte med suksess for Petter Solberg. Men teamet finsiktet ikke alle fartsprøvene i VM.

Skal unngå lurespor

- Vi skal satse enda mer enn før på å kjøre gjennom løypene, både flere ganger og nærmere selve fartsprøvene. Og kommer det nye fartsprøver, slik det vanligvis gjør i hvert løp, sender vi folk ut i løypene for å studere dem på nært hold. Vi skal ikke komme inn på noe lurespor denne gangen, sier Solberg.

Fra 2004 ble det ulovlig for rallylagene å sende ut rekognoseringsteam rett i forkant av hver fartsprøve.

Subarus recce-team var en av suksessfaktorene fra jubelsesongen 2003.

60 dekk

Nå blir det folk fra Subarus dekkprodusent som får ansvaret for å innhente nøyaktige opplysninger om veibanen, føreforhold og eventuelle overraskelser i timene og minuttene før den norske Subaru-stjernen råkjører av gårde.

60 dekk har førerne til rådighet. Det gjelder å finne nøyaktig rett sett til forskjellige underlag og sørge for at Solberg får rykende fersk informasjon om forholdene.

Suksess i fjor

- Det er interessant å registrere at vi faktisk gjennomførte et slikt opplegg under alle de nye løpene i fjor, og da vant vi flest fartsprøver, slår Solberg fast. De nye løpene i fjor var Mexico, Japan og Italia (Sardinia). Det endte med to VM-seirer og henholdsvis 9, 11 og 13 bestetider.

VM 2005 starter på en blanding av snø- og asfaltdekke i Monte Carlo fredag. 11 av årets 16 VM-runder går på grus, fire på asfalt og en på snø.

Og på grus var Solberg helt i en klasse for seg i fjor - så lenge han holdt seg i veibanen.

NB! Rallyverden venter i spenning på om CitroYn og Peugeot gjør alvor av truslene om å trekke seg ut av VM etter årets sesong.

(©NTB)

RIKTIG DEKKVALG:</B> Veispioner skal hjelpe Petter Solberg med å finne de riktige dekkene i kampen om tidelene.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media