- Velkommen til 240 meter i Oslo

Denne hoppbakken skal tåle hopp opp mot 240 meter. Den skal ligge ved Holmenkollen i Oslo, og kommer til å bli verdens største, hvis det går som initiativtakerne håper. - Et fantastisk prosjekt, sier Torbjørn Yggeseth, formann i FIS's hoppkomite.


VERDENS STØRSTE: Slik ser planene for Holmenkollen skiflygingsanlegg ut.

Den gigantiske skiflygingsbakken i Rødkleiva skal etter planen stå ferdig høsten 2001. Bakken skal plastlegges, og hele anlegget er kostnadsberegnet til 140 millioner kroner.

Bertil Pålsrud, styremedlem i Rødkleiva AS, sier til Dagbladet at anlegget skal privatfinansieres.

Helårsbakke

- Hoppverden trenger et nytt skiflygingsanlegg. Mammutbakken i Rødkleiva skal brukes hele året. Byggetida vil være to år. Hvis alt går smertefritt, får vi det første rennet der i 2001, sier Bertil Pålsrud til Dagbladet.

Et spørsmål mange stiller seg, er hva som vil skje med Vikersundbakken hvis Rødkleiva-prosjektet blir virkelighet.

  • Vil Vikersundbakken dø hvis den nye mammutbakken blir bygd?
  • Eller skal Norge ha to skiflygingsanlegg i framtida?


- Det siste er ikke aktuelt. Vi kan ikke ha to skiflygingsbakker her i landet. Det blir enten/eller, Vikersund eller Holmenkollen skiflygingsanlegg. Norges Skiforbund må bestemme, sier Torbjørn Yggeseth.

- Bygg ned Vikersund

Hvis Holmenkollen skiflygingsbakke vinner dragkampen, mener han Vikersund kan bygge ned skiflygingsbakken på Modum og bli verdenscuparena for storbakkerenn i stedet.

- En mulig løsning er å bygge ned Vikersundbakken til å bli 150-metersbakke. Skiforbundet må analysere situasjonen og finne ut hva de vil ha. Kravene fra FIS er at skiflygingsbakkene må ligge skjermet i terrenget, ha den nødvendige infrastrukturen og ha sikret finansieringen, sier Torbjørn Yggeseth.

Artikkelen fortsetter under annonsen

For stor

Det eneste han har å utsette på Rødkleiva-prosjektet, er at vyene hos initiativtakerne er større enn de gjeldene reglene.

- I dag er det ikke lov å bygge bakker med større høydeforskjell enn 130 meter fra hoppet til sletta. Den planlagte bakken har høydeforskjell på 140 meter, sier Torbjørn Yggeseth.
I forbindelse med verdenscuppremieren på Lillehammer sist helg, var FIS-sjefene med Yggeseth, Paul Ganzenhuber, Gerhard Hochmund, Wolfgang Happle og Walter Hofer i spissen, på befaring i Rødkleiva.

- Luftslott

Norges Skiforbund var ikke invitert, og vil be om rapport om det som skjedde.

Odd Ø. Hovde i Vikersund karakteriserer Rødkleiva-prosjektet som et luftslott, og sier til Dagbladet at det ikke blir snakk om noen nedbygging av Vikersundbakken.
- Det er uaktuelt i dag. I stedet regner jeg med at Vikersundbakken blir enda større. Til VM i 2000 skal det graves ut tre meter i radien til sletta. Det vil kunne gi hopp på 200 meter. Den videre opptrappingsplanen er at K-punktet skal økes ytterligere, sier Odd Ø. Hovde.

  • Bakkerekorden i Vikersund tilhører Takanobu Okabe og er på 194 meter.