Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Sport

Mer
Min side Logg ut

Velkommen til fotballfest!

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I dag ønsker vi 27000 entusiastiske Norway Cup-deltakere velkommen til Ekebergsletta i Oslo. Hele 1400 lag fra 40 nasjoner møtes til dyst for 31. gang. Turneringen har hatt en fantastisk utvikling i løpet av disse åra, og Dagbladet er glad for å være blant grunnleggerne og fortsatt medarrangør sammen med Bækkelaget sportsklubb.

Det store ved Norway Cup er at arrangementet har greid å holde på fellesskapsverdiene i ei tid da individualismen står sterkere enn noen gang tidligere i moderne tid. Norway Cup er solidaritetsarbeid i praksis når barn og unge fra verdens konfliktområder blir invitert til å delta. Et godt eksempel er fotballklubben Matare United fra Nairobi i Kenya, som er grunnlagt for nettopp å delta i Norway Cup. Men klubben gjør mye mer enn å spille fotball. I år som i alle år siden 1993 har de tilbrakt de siste to ukene før turneringen i Brumunddal, der de har spilt fotball, sunget og danset, og bygd bruer mellom bygdas egne innbyggere og Afrika. De bidrar til å vise at verden er større enn Brumunddal, og har vært et vesentlig middel i kampen mot den rasismen som herjet bygda i slutten av 1980-åra og først på 90-tallet.

Det fins mange andre eksempler på det sosiale aspektet ved Norway Cup. Turneringens verdigrunnlag strekker seg langt ut over konkurranse og rangering. Det er f.eks. ikke noen sammenlagtkonkurranse for spillere fra 12 år og nedover. Fellesskapet og leken skal være hovedsaken. Samværet er først og fremst fest for så vel deltakere som voksne på sidelinja. Vi hører nok snakk om tilløp til kommers og at talentspeidere fra store lag her hjemme og ute i verden har meldt seg. Men arrangørene har lyktes med å holde det aspektet på rimelig avstand.

Norsk idrett, og kanskje særlig fotball, er selvsagt også påvirket av den kommersialiseringen som er skjedd som følge av utviklingen av idretten som TV-underholdning. Men norsk idrett generelt er primært opptatt av å styrke bredden i engasjementet. Forestillingen om allsidig mosjon og folkeidrett står sterkt. Slik sett reflekterer Norway Cup norsk idretts verdigrunnlag når barn og ungdom fra en stor del av verden i dag møtes til fest, samvær og konkurranse.