- Verd 30 millioner

FORT LAUDERDALE (Dagbladet): - Dette er veldig vellykket og vel verd investeringen, sier konserndirektør Trond Andresen i Kværner, som har satset 30 millioner kroner på Whitbread-prosjektet «Innovation Kværner II». I dag går starten på den harde etappen til Baltimore.

For Kværner og de andre sponsorene som til sammen har satset 60 millioner kroner, dreier dette seg om å bruke den 9 måneder lange konkurransen i sin markedsføring og merkemarkering.

I går underholdt direktør Andresen utvalgte, amerikanske kunder i «Bonnett House», en prakteiendom i Fort Lauderdale.

Hit kom skipper Knut Frostad og fortalte Kværner-kundene om båten, bygget ved Kværner Mandal, og om hvor strabasiøst det er å seile jorda rundt i opptil 30 knops fart.

75 milliarder

Direktør Andresen sier at de 30 millionene som er investert i «Innovation Kværner» står godt i forhold til konsernets totalomsetning som i fjor var på vel 75 milliarder kroner.

- Vi gikk inn i dette etter at vi kjøpte Trafalgar House og trengte et prosjekt til å symbolisere sammensveisingen av to organisasjonene.
I går var det Norges dag i Whitbread Village der de ni superbåtene ligger i Port Everglades.

Ambassadør Tom Vraalsen fulgte skipper Knut Frostad og mannskapet gjennom utstillingene som sponsorene har i seilas-landsbyen. I noen timer var «Innovation Kværner» offisiell representant for Norge i utlandet og med i satsingen «Team Norway».

Intens etappe

Skipper Knut Frostad sier til Dagbladet at den korte etappen fra Fort Lauderdale til Baltimore langs USAs østkyst som starter i dag, kommer til å bli en hard og intens seilas.

Frostad planlegger å kjøre hele mannskapet på vakt det første døgnet for å sikre seg en god posisjon foran den vanskelige innseilingen til Chesapeake Bay og byen Baltimore.
- Det er som å gå over mål på Aker Brygge, og er et svært trangt løp mellom høye hus.