Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Sport

Mer
Min side Logg ut

Verdens raskeste PR-maskin

AKER BRYGGE (Dagbladet): Myndighetene i Dubai sprøyter årlig ca 125 millioner kroner inn i det fantastiske Victory-teamet - som er betalt for å promotere hjemlandet på best mulig måte. Sannsynligvis er det verdens beste og raskeste PR-maskin som i disse dager suser rundt i Oslofjorden.

I går var Dubai-båtene Victory 1 og Victory 7 de to desidert raskeste båtene under fartsetappene foran dagens Scandinavian Grand Prix i Oslofjorden.

Styrtrike Bjørn Rune Gjelsten kjørte inn til en tredjeplass - mens enda rikere Kjell Inge Røkke havnet på femte plass etter girtrøbbel og noen dårlige valg.

Enormt apparat

Tross sin rikdom og enorme ressurser blir våre to store finanstopper offshore-smågutter mot det enorme apparatet med over 60 heltidsansatte som er i sving når Victory-båtene kjører VM-runder:

8 digre trailere, 4 klasse 1-båter (kjører kun med to), 4 klasse 2-båter, et eget TV-team og PR-apparat, sikkerhetsfolk, mange mekanikere, sjåfører og et eget medisinsk personale.

De forente arabiske emirater

Hovedstad: Abu Dabi

Areal: 82880 km2

Grenseland: Oman og Saudi-Arabia

Befolkning: 2344000 mennesker

Forventet levealder: 75,24 år

Religion: islam 96 %, kristendom og hinduisme 4 %

Offisielt språk: Arabisk

Styre: Føderasjon med makten fordelt mellom den føderale regjeringen og de sju emiratene (delstatene). De sju emiratene er: Abu Zaby, 'Ajman, Al Fujayrah, Ash Shariqah, Dubai, Ra's al Khaymah, Umm al Qaywayn.

Flagg: Tre horisontale bånd i grønt, hvitt og svart med et tjukt vertikalt rødt bånd på venstre side.

Økonomi: Et av landene i verden med høyest inntekt per innbygger.

Naturlige ressurser: olje, gass

Valuta: 1 dirham (Dh) = 100 fils

Til å lage maten - som stort sett er råvarer medbrakt fra Dubai - låner Victory-teamet til hver VM-runde flere av de beste kokkene til sjeik Maktoum Bin Rashid Al Maktoum - som er overhode av Dubai i tillegg til å være statsminister og visepresident av De forente arabiske emirater.

Den kongelige høyheten er mannen som sponser det meste av Victory-driften på rundt 125 millioner kroner i året - for å lage god PR for Dubai i utlandet.

Båtsatsingen har satt Dubai på verdenskartet og de superraske Victory-båtene har vunnet suksess foran millioner av mennesker verden rundt.

Den bevisste politikken har båret frukter - og delstaten som en gang ble kalt «verdens best bevarte hemmelighet» er i dag kjent verden over.

Smågutt Gjelsten...

Til sammenlikning har Bjørn Rune Gjelstens team «Spirit Of Norway» et årsbudsjett på mellom 20 og 30 millioner kroner. Og med 14 heltidsansatte har Gjelsten et stort team...

Som Victory-navnet så presist lover, så vinner de også mye - noe følgende merittliste skulle underbygge:

4 VM-gull i klasse 1

3 VM-gull i klasse 2

4 VM-titler i fartskonkurransene.

Reint bord

I fjor stilte Dubai-teamet med tre båter - og tilrev seg hele seierspallen i VM-sammendraget etter å ha vunnet sju av ni VM-løp.

I år stiller de bare med to båter - fordi sjeiken bestemte seg for at han bare ville ha lokale førere i båtene.

Og de er gode nok:

Khalfan Harib, Ali Nasser, Saeed Al Tayer og Mohammed Al-Marri 28 seirer på fartsetapper - eller såkalte time trials, som det heter på fagspråket. Og de har vunnet hele 31 VM-runder.

Teamsjef Venturelli ønsker ikke å snakke om penger. Men gjerne om resultater:

- Vi er stolte

- Vi er veldig stolte av hva vi har fått til, og slik det er nå er vi målestokken for de andre teamene. Hvis begge våre båter kjører perfekt vet vi at en av dem vil vinne, hevder Venturelli.

- Hva er hemmeligheten bak den enorme suksessen?

- Alle har sine små hemmeligheter. Men aller mest er det hardt arbeid som ligger bak. På racedager er vi det teamet som kommer først om morgenen og det siste som reiser.

Røkke og Gjelsten

Kjell Inge Røkke og Bjørn Rune Gjelsten har bare gode ord å si om gigantsatsingen til sine argeste konkurrenter.

Gjelsten: - Med sine nesten utømmelige ressurser har de det mest proffe teamet av alle. Jeg vil faktisk si det så sterkt at uten Victory-teamet ville vi ikke hatt offshore klasse 1 av samme format som vi har i dag. De har vært den viktigste bidragsyter til sporten ved å stille med to-tre båter og er arrangør for 1-2 race i året,

Røkke: - Alt de gjør er state of the art innen offshore og de har et enormt apparat i ryggen. De er 100 prosent proffe i alt de foretar seg, samtidig som de er veldig sympatiske og gjerne deler av sine ressurser.

<B>RASKEST: </B>Dubai-båten Victory 1 lever opp til navnet. Den var desidert raskest under fartsetappene ved Aker brygge.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media