VM-finalen: USA slo Nederland

Verdensmestere - kopierte historisk bragd

USA er verdensmestere i fotball for fjerde gang. De slo Nederland 2-0.

JUBEL: USAs to største stjerner, Alex Morgan og Megan Rapinoe, feirer lagets første mål mot Nederland. Foto: NTB scanpix
JUBEL: USAs to største stjerner, Alex Morgan og Megan Rapinoe, feirer lagets første mål mot Nederland. Foto: NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert
  • USA - Nederland 2-0 (0-0)

USA hadde bare tapt én av sine 44 siste kamper, og hadde ingen planer om å forverre den bunnsolide statistikken.

Nederland sto godt imot de amerikanske stjernene, men til slutt måtte de oransje kapitulere. Presset ble etter hvert for stort for europeerne, og to mål på ni minutter i andre omgang brøt sammen det nederlandske kollektivet.

Først satte Megan Rapinoe inn et straffespark. Deretter vartet Rose Lavelle opp med et lekkert soloraid og en påfølgende god avslutning. Det var USAs 26 mål i mesterskapet - mer enn noe annet lag noen sinne har klart i VM.

- Det er utrolig. Alle i gruppa har lagt ned så mye arbeid. Det er surrelistisk, sa Rapinoe om sine følelser etter seieren.

- Hva er det med disse spillerne?

- Vi er gale. Det er det som gjør oss spesielle. Vi gjør alt for å vinne, sa stjernespilleren i et NRK-sendt intervju.

USA er verdensmestere i fotball for fjerde gang. Suverent mest i kvinnefotballens historie. 57,900 så kampen for tribunene, og etter triumfen ble spillerne hyllet av et høylytt publikum.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer