FOR HYGGELIG?  Den norske dominansen i langren svekker det internasjonale TV-markedet for sporten. FOTO: Heiko Junge / NTB scanpix.
FOR HYGGELIG? Den norske dominansen i langren svekker det internasjonale TV-markedet for sporten. FOTO: Heiko Junge / NTB scanpix.Vis mer

Vi er blitt for gode

Norge vinner. De viktigste TV-seerne forsvinner.

VARNA (Dagbladet): Imponerende 17,2 millioner TV-seere så Marit Bjørgen for første gang komme først opp Monsterbakken i Tour de Ski. For Marit er det en pen personlig rekord i TV-publikum i et verdenscuprenn, men langrenn er ikke lenger slik at de norske løperne kan regne suksess bare i egne triumfer:

•• Nå vinner Norge så mye at sporten mister sine mest verdifulle seere.

Som følge av den norske dominansen har langrenn tapt 63% i Polen og 55% i Tyskland i såkalt "markedsinnflytelse". Det er et teknisk uttrykk med en komplisert utregningsmetode i bånn, men ikke vanskeligere å forstå for sponsorer og TV-selskap enn at utviklingen bekymrer internasjonale langrennsledere. Denne uka sitter de samlet på kongressen til det internasjonale skiforbundet (FIS) for å sette inn mottiltak.

DER ble TV-tallene for hele skisporten lagt fram i dag. Statistikken over TV-seerne som jorda rundt er innom en eller annen skiøvelse, fordeler seg slik:

HOPP: 3,03 milliarder.
ALPINT: 2,99 milliarder.
LANGRENN: 1,27 milliarder.
KOMBINERT: 0,68 milliarder.
FREESTYLE: 0,27 milliarder.
SNOWBOARD: 0,16 milliarder.

På denne lista er det påfallende at hopp fortsatt holder plassen som den mest populære skisporten foran alpint, mens langrenn tilsynelatende har hatt en liten framgang i totalt antall seere.

Utfordringen for langrennssporten kommer først når FIS sin TV-partner Infront analyserer hvor disse seerne kommer fra og hvor mye de ser.

Artikkelen fortsetter under annonsen

DER kan Marit Bjørgen puste lettet ut når det gjelder akkurat hennes egen nye personlige rekord. Disse 17,2 millionene seerne fra avslutningen på Tour de Ski hører til de sportsinteresserte som ikke bare suser forbi kanalene som sender langrenn:

•• Seertallet totalt for verdenscupen i langrenn er 260 millioner fra denne kategorien. Også det er en liten framgang i forhold til vinteren før.

Problemet er bare at framgangen kommer i Sverige og Norge. Vi har for eksempel en beregnet markedsandel på 77% for langrenn og ligger skyhøyt over alle andre nasjoner. Sverige på andreplass har 54%, Sveits 30% og Tyskland bare 15%. Den sistnevnte er som nevnt også sterkt synkende, siden tyskere for tida er uten toppløpere.

DEN store internasjonale TV-magneten er polske Justyna Kowalczyk. Når hun er syk eller ute av form; synker det totale TV-publikummet radikalt. Det samme gjelder omtalen av langrenn på sosiale medier.

Desto verre er det for det innerste langrennsmiljøet å se at Justyna rent sportslig er på hell, og at de mest lovende unge løperne gjennomgående kommer fra Norge og Sverige. Over tid vil det bety en negativ profilering av langrenn som en isolert nordisk øvelse.

Slik er det flott at EBU i dag kan legge fram en ny rekord for Ski-VM i Falun med 233 millioner seere totalt; opp 19% fra forrige verdensmesterskap i Val Di Fiemme 2013. Det er bare det at den store økningen kommer på det svenske og norske markedet, og knapt hjelper de europeiske konkurrentene økonomisk til å ta opp kampen mot den norske dominansen.

MEN det globale TV-markedet har muligens noe større endringer å bekymre seg over. For Infront som analyserer TV-tallene for langrenn her på FIS-kongressen, ble i februar solgt til den kinesiske giganten Dalian Wanda Group for ca. 9,5 milliarder kroner.

Denne kjøpesummen skyldes såvisst ikke selskapets innsikt i det internasjonale TV-publikummets forhold til langrenn, men en serie TV-rettigheter for de store idrettene og mesterskapene. Infront kontrollerer fotball-VM både i 2018 og 2022 via omdiskuterte avtaler. Det kan knapt bli annerledes når selskapets styreformann heter Philippe Blatter, og er nevø av Sepp.

Med kinesiske Dalian som ny eier, vil trådene trekkes mot Beijing. Dalian Wanda Group er egentlig en entreprenørgigant, og en naturlig interessent i Kinas planer for å få vinter-OL til hovedstaden i 2022. Den nye TV-satsingen følger en utvikling der kinesisk kapital går tungt inn i internasjonal sportsindustri.

Kanskje skal vi holde oss til norske personlige rekorder likevel?