En VETERAN - TO FERSKINGER: Jon Hartvig Børrestad (t.h) har utvklet seg til en av landets beste studioverter, og skal fronte C Mores satsing på Tippeligaen. Med seg som nye, ferske eksperter får han Amund Skiri (t.v) og Steffen Iversen. Foto: Torbjørn Katborg Grønning
En VETERAN - TO FERSKINGER: Jon Hartvig Børrestad (t.h) har utvklet seg til en av landets beste studioverter, og skal fronte C Mores satsing på Tippeligaen. Med seg som nye, ferske eksperter får han Amund Skiri (t.v) og Steffen Iversen. Foto: Torbjørn Katborg GrønningVis mer

- Vi er nødt til å være knallgode fra dag én

Slik blir tv-fotballen med C More.


(Dagbladet): Om det ikke har gått opp for deg ennå, så må du altså bla opp for å følge favorittlaget ditt tett i Tippeligaen i år.

C More (tidligere Canal plus) har kjøpt tv-rettighetene for seks av åtte kamper hver runde de neste fire årene, og lørdag klokka 18 - som er dagen og tidspunktet C More dyrke som rundens hovedkamp - braker det løs med toppkampen Brann - Vålerenga.

Redaksjonssjef Kristian Oma er forberedt på at de vil bli vurdert med kritiske øyne fra første stund.

Mye armer og bein - Vi er nødt til å være knallgode fra dag én. Om vi ikke er det, så blir vi dømt knallhardt av pressen og supportere. Om vi ikke er klare nå, så kommer vi til å starte med et tillegg som vil være vanskelig å ta igjen, sier Oma til Dagbladet.

- Men selv om det helt sikkert blir mye armer og bein nå i starten, så er vi i rute. Full kontroll føler vi derimot sikkert ikke at vi har før det har gått fire-fem serierunder. Da ser vi om planen vi har satt opp fungerer.

Etter mange år i TV 2 valgte han å skifte beite da tv-kanalen mistet tv-rettighetene til den offensive betal-tv-konkurrenten C More.

Dyr tv-fotball De fleste vil være enige i at TV 2 gjorde en kjempejobb med Tippeligaen. Det velsmurte TV 2-maskineriet blir nå de avspist med to kamper i uka; fredag klokka 19 på TV 2 Zebra og hovedkampen  klokka 19 søndag på TV 2.

Gratis, begge to, altså.

De seks resterende kampene må du ut med minst 260 kroner i måneden for å se på betal-tv hos C More.

Der står en helt ny tv-hverdag på menyen:

Tidligere TV 2-profil Jon Hartvig Børrestad er hentet inn som studiovert - en av landets luneste og flinkeste i akkurat den rollen.

Skal lukte gress I studio flankeres han av Steffen Iversen og Amund Skiri - to velklingende fotballnavn, men som er helt ferske som ekspertkommentatorer.

Hovedkommentator blir rutinerte Kenneth Fredheim, som får med seg like rutinerte og anerkjente Lars Tjærnås som ekspert- og sidekommentator.

På indre bane skal intervjuer Anne Sturød ta tak i kampens snakkiser, helter og skurker.

C More lover at det skal lukte gress og svette helt inn i tv-seernes stuer.

Tilhørighet Alt dette er vel og bra. Men har folk skjønt at de må forholde seg til en ny leverandør av tv-fotball, og at moroa koster?

- Ja, tror Kristian Oma.

- Jeg mener iallfall at folk bør ha skjønt det.  Og har de ikke det, så bør de få det med seg i løpet av denne uka. Vi har konsentrert våre reklamekampanje inn mot de to siste ukene, for tradisjonelt er det uansett da folk kjøper abonnement, sier Kristian Oma til Dagbladet.

- Champions League, Premier League, Tippeligaen. Konkurransen om å få folk til å betale for å se tv-fotball er tøff?

- Vi tror Tippeligaen ligger forankret i Norge. Folk er glad i klubbene sine, tilhørigheten sin og man har lyst til å følge laget sitt. Det tror jeg ikke er noe som forsvinner selv norsk fotball har vært i en bølgedal.

Mye mer studiotid Oma mener argumentene for å betale for C Mores seks kamper er mange, til tross for at TV 2 sender to kamper gratis hver runde:

Mindre reklame:

Oslo 20130311 - Disse seks er blant profilene som skal lede Tippeligaen på TV i år, nærmere bestemt på Cmore. Bak fra venstre: Steffen Iversen, Jon Hartvig Børrestad og Kenneth Fredheim. Foran fra venstre:  Amund Skiri, Anne Sturød og Lars Tjærnås.  Foto: Torbjørn Katborg Grønning / Dagbladet
Oslo 20130311 - Disse seks er blant profilene som skal lede Tippeligaen på TV i år, nærmere bestemt på Cmore. Bak fra venstre: Steffen Iversen, Jon Hartvig Børrestad og Kenneth Fredheim. Foran fra venstre: Amund Skiri, Anne Sturød og Lars Tjærnås. Foto: Torbjørn Katborg Grønning / Dagbladet Vis mer

- Vi har nesten ikke reklame, mellom 90 og 120 sekunder i pausene. Når Bård Finne scorer to mål mot Rosenborg på hjemmebane for Brann de ti siste minuttene, så går TV 2 i reklame ett minutt etter kampslutt, uten at folk har fått høre fra Bård Finne. Noe slikt vil aldri skje hos oss. Vi har god tid, sier Kristian Oma til Dagbladet.

• Lange studiosendinger:

C More legger opp til ti timer studiosending hver helg. Og oppladningen starter en halv time før kampstart.

- Vi skal dyrke arenaen og alt som skjer der før og etter i langt større grad enn hva som er blitt gjort tidligere.

Programleder Jon Hartvig Børrestad tror de skal klare å trekke folk til tv-skjermen, og holde dem der, i god tid kampen starter.

- Jeg tror interessen for lengre studiosendinger er til stede. Om vi ikke klarer å fange folk før kampen begynner, så har vi mislyktes med jobben. Kampen er hovedretten, men alt rundt er bra krydder, sier Børrestad til Dagbladet.

Han nevner stikkord som analyser og taktikk som elementer som vil prege sendingene.

Kamera i garderoben:

De siste årene har det vært strengt regulert hvor det kan filmes og intervjues. I år blir det derimot åpning for kamera i garderoben rett etter kampslutt. Her skal de impulsive øyeblikkene fanges opp.

- Jeg opplever at klubbene har større imøtekommenhet i forhold til å tenke nytt. Flere klubber har sagt at det er greit at vi kommer inn i garderoben til vinnerlaget med kamera etter kamp. Det bidrar til at tv-produktet blir bedre og at Tippeligaen blir mer interessant, sier Oma.

- Det blir en øvre grense på 90 sekunder, men det er nok til å få den lille energien, sier han entusiastisk.