- Vi har løst våre problemer

FORT LAUDERDALE (Dagbladet): - Problemer er en del av den sporten vi driver med. Vi har løst våre, og teamet her i Florida har det bedre enn noen gang, sier skipper Knut Frostad (30) på «Innovation Kværner II».

Frostad avviser at teamet om bord i «Innovation Kværner II» trengte krisehjelp.

- Vi hadde en normal debriefing i Brasil, slik vi har hatt etter alle etappene. I denne prosessen avdekket vi visse svake sider som vi bestemte oss for å rette på, blant annet ved å rette fokus mer mot taktikk. Vi forholder oss mer til de andre båtene og seiler mindre vårt eget løp, sier Frostad.
- Vi må hele tida jobbe med motivasjon i et så langvarig løp som Whitbread.

- Utenom en episode har vi ikke hatt samarbeidsproblemer. Det franske besetningsmedlemmet Pierre Mas mønstret av fordi han ikke var motivert nok sammenliknet med de andre medlemmene av besetningen, sier Frostad.

I Brasil mønstret amerikaneren Ed Mair på «Innovation Kværner II» som det tolvte besetningsmedlemmet. Båten har hatt en mannskapsutskiftning til fordi et besetningsmedlem fikk lungebetennelse for noen dager siden.

- Dere har hatt hjelp av Franck Beck underveis?

- Frank er for det første ikke psykolog. Han er en menneskekjenner med kompetanse når det gjelder å motivere et lag, og har arbeidet sammen med oss på motivasjon og lagånd helt siden prosjektet startet. Han kjenner alle gutta godt. Det var naturlig at han kom ned til oss i Brasil, og deltok i prosessen der. Det var ikke et tiltak fordi båten befant seg i krise, sier Knut Frostad. Han har kjent Frank Beck siden Frostad drev med brettseiling.

Dannet band

- Alle teamene jobber med disse prosessene. Jeg hadde gjort en dårlig jobb dersom jeg ikke hadde tatt tak i dette i Brasil, sier Frostad.

- I Brasil dannet vi et band, og vi hadde vår første konsert her i Fort Lauderdale sist lørdag, forteller skipper Frostad.

- Hva heter bandet?

- Whitbread Inbreads, sier han og peker på at den type virksomhet ikke tyder på store uoverensstemmelser om bord.

Mannskapet hans består av fire nordmenn, en fra New Zealand, en fra Frankrike, en fra Nederland, to fra Australia og to fra USA.

Båten «EF language» har stukket av fra de andre ni som deltar i denne seilasen jorda rundt. «Kværner Innovation» ligger nå på femteplass.

- På etappen fram til Brasil havnet vi på sjuendeplass, som var vårt dårligste resultat. På etappen fram til Florida ledet vi to ganger, og lå aldri lenger bak enn nummer fire. Foran den neste korte etappen opp til Baltimore ligger vi på femteplass, men det er kort fram til nummer to og tre. Det er delvis avhengig av oss selv, men også av plassering de andre båtene i mellom, sier skipper Frostad.

Blant de tre

- Hva er målsettingen for resten av seilasen?

- Vi håper å komme inn blant de tre beste båtene, sier Frostad.

Sponsorene har finansiert kostnadene på 60 millioner for jorda rundt-seilasen. I dag deltar de på et «Norway Day»-arrangement i Withbread-landsbyen her i Fort Lauderdale.

- Er de fornøyde?

- Etter det vi får høre er de svært fornøyde, sier Frostad.

TILBAKEVISER OPPRØRET: - Oppslaget i Dagbladet har ingen relevans til vår situasjon i dag. Vi snakker om noe som ligger to måneder tilbake, hevder skipper Knut Frostad.