– Vi må jobbe som et team

Dekkene til Pirelli holdt ikke mål under Rally New Zealand, og Petter Solberg var sjanseløs mot Sebastien Loeb. – Vi må jobbe som et team for å finne løsninger, sier han.

Aftenposten skriver at Petter Solberg innkalte til krisemøte etter Rally New Zealand i helgen. Men Solberg selv bruker ikke ordet krise i sin beskrivelse av dekkene.

– Når det gjelder dekkene vil jeg helst ikke klage. Jeg høres så veldig negativ ut, og det vil jeg jo ikke være. Vi må nå jobbe videre sammen med Pirelli slik at vi finner løsninger på dette, sier Solberg til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Bommet med dekkvalget

Både Peugeot og Mitsubishi, de to andre teamene skodd på Pirelli, klaget på dekkene etter Rally New Zealand.

Solberg ble slått av Marcus Grönholm i Peugeot – som altså kjører på Pirelli – under rallyet. Men det var ifølge Solberg Subarus egen feil.

– Vi har i flere måneder studert været, og trodde det skulle bli vått. Dermed valgte vi å ta med oss noen smale dekk som passer til regn, mens Peugeot valgte en type med hardere gummiblanding. Vårt valg var det dårligste ettersom det var tørt, og den feilen må vi ta på vår kappe, sier 30-åringen.

Til Sardinia i helga

Når det gjelder dekkutviklingen sier han at Subaru og Pirelli nå skal teste dekk foran Rally Italia som starter 29. april.

– Jeg reiser til Sardinia til helga, hvor vi skal teste dekk. Jeg er optimistisk, og tror vi skal klare å finne ut av dette, sier han.

Michelin kom til New Zealand med en ny type dekk som fungerte mye bedre under de røffe grusforholdene der. Og Spydeberg-mannen innrømmer at Michelin har et forsprang.

– De er langt foran, men det nytter ikke å gi opp. Vi må jobbe steinhardt sammen i tiden framover – det er den eneste løsningen. Men det kan ta litt tid før vi har tatt igjen Michelins forsprang, sier han.

Kjører for seieren

VM-runden på Sardinia kjøres også på grus. Men Subaru-føreren tror han kan kjempe om topplasseringen der.

– Det er en annerledes type grus med mer sand, så det er forskjell fra New Zealand. Selvsagt kan jeg kjempe om seieren, sier han.Til tross for at han ble nummer tre i New Zealand beholdt han ledelsen i VM. Det betyr at han nok en gang kjører først under den innledende dagen av Rally Italia.

– Det er ikke like stor ulempe å kjøre først på Sardinia som i New Zealand. Jeg kjører for å vinne i Sardinia, sier Solberg, like offensiv som vanlig.

(ANB)

TØRRE VEIER: Petter Solberg anser at det var hans og Subarus feil at de tok med smale regndekk til New Zealand.