VIF-karaoke skal psyke ut bortelaget

JORDAL (Dagbladet): Med karaoke på storskjerm skal Vålerenga lokke fram massiv allsang hos hjemmefansen på Ullevaal. Pa Modou Kah og David Hanssen har framtredene roller i musikkvideoen av VIF-klassikeren, «Vålerenga kjerke».

Tenk deg 15000 Oslo-borgere som synger hymnen til den gamle bydelskirka som brant ned på 70-tallet. Det er det Vålerenga nå ønsker å oppnå med nyinnspillingen av Bjølsen Valsemølles gamle slager. Sangen har i alle år blitt sunget av Klanen før kampstart. Med video der publikum kan følge teksten på storskjerm, håper VIF-ledelsen å få med hele stadion for å skape ekstra trykk på motstanderne.

Kick

Pa Modou Kah har vokst opp i Oslo Øst, og har spilt i klubben siden han var 16 år. Han kjenner klubbsjela godt.

- Dette blir virkelig bra. Denne sangen kan bli Vålerengas svar på «You never walk alone», den som Liverpool-supporterne alltid synger. Dette kommer også til å gi oss spillere et ekstra kick, sier en begeistret Pa Modou Kah.

David Hanssen nikker samstemt under hårmanken. Som mangeårig Stabæk-spiller, vet han hvor vanskelig det er å være motstander mot VIF. Det blir nok ikke lettere i år.

- Det er et vanvittig trøkk rundt klubben. Jeg har jo vært og smugtitta på Vålerengas hjemmekamper før, ler han.

- Da Klanen kom til Nadderud, prøvde alltid Stabæk å plassere dem i svingen lengst unna banen. Man hører virkelig synginga når man spiller.

Nesten flau

Showmannen Pa tar virkelig av i videoen. På slutten hopper han ut av korrekka med a-lagsspillere og dirigerer lagkameratene som om han aldri skulle gjort annet enn å lede Oslo Gospelkor i hele sitt liv.

- Ååh, jeg blir nesten flau når jeg ser dette. Og nei, jeg har aldri sunget i kor, ler han.

Vålerenga-direktør Kjetil Siem er mannen bak video og storskjerm-prosjektet i Vålerenga. Klubben bruker 30000-40000 kroner hver kamp på prosjektet. Den tidligere journalisten og mediemannen innrømmer at Vålerenga nå gjør et bevisst forsøk på å bygge sine egne profiler ute i media. Blant annet gjennom slike tiltak som dette.

Sjel og profil

- Jeg vil ikke si at vi prøver å bygge profilene sjøl, men vi gjør alt vi kan for å legge til rette for at media skriver om våre spillere. Men alt må ha rot i virkeligheten. Poenget er at det må være ekte, og ikke falskt, sier Siem.

- Som for eksempel å lage en kommersiell video av en sang som virkelig har betydd noe for folk på Vålerenga?

- Ja, nettopp, den sangen har Klanen alltid sunget før kamper. Det går faktisk an å videreutvikle kulturen og sjela som allerede ligger i klubben.

I tillegg til karaoke vil Vålerenga vise repriser av mål og sjanser på storskjermen under kampen, samt høydepunkter og intervjuer i pausen og etter kampslutt.

FINPUSS: David Hanssen og Pa Modou Kah tar en siste titt på Vålerengas karakoe-video.