Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Sport

Mer
Min side Logg ut

- Viktig at noen gjør noe før det blir helt vill vest

Langrennssjef Skinstad vil framprovosere diskusjon.

KJØRENDE: Rulleskiløpere defineres etter trafikkforskriftene som kjørende, og har i så måte anledning til å ta i bruk veibanen under trening. Det ønsker sportssjef Åge Skinstad å skape større bevissthet rundt. Her er landslagsløperne under treningssamlingen i Seiser Alm. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix
KJØRENDE: Rulleskiløpere defineres etter trafikkforskriftene som kjørende, og har i så måte anledning til å ta i bruk veibanen under trening. Det ønsker sportssjef Åge Skinstad å skape større bevissthet rundt. Her er landslagsløperne under treningssamlingen i Seiser Alm. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix Vis mer

(Dagbladet): «Det ER irriterte og sinte bilister som skaper farlige situasjoner i trafikken, IKKE syklister og rulleskiløpere som er ute og trener #basta», skrev sportssjef Åge Skinstad i Norges Skiforbund på Twitter i kjølvannet av de mange sakene den siste tida som involverer konfrontasjoner mellom bilister og idrettsutøvere og mosjonister som bruker veibanen til å trene i.

To av hans landslagsløpere, Eldar Rønning og Kristian Tettli Rennemo ble i helgen drapstruet da de krysset skulle sykle over en eiendom på Byneset utenfor Trondheim. Selv har han også opplevd andre trafikanters vrede i løpet av året, og mener problemet har blitt større enn tidligere.

- Jeg har syklet bare 17 turer i år, inkludert Birken i helgen, og selv på disse 17 turene mine har jeg blitt spylt ned med spylevæske på meg. Det er er en typisk mishagsytring, men jeg slutter ikke å la meg forundre. Vi sleit med liknende utfordringer da jeg selv var aktiv skiløper på 80- og begynnelsen av 90-tallet, men jeg føler det har eskalert siden den gang, sier Skinstad til Dagbladet.

Spissformulering Reaksjonene på sportssjefens Twitter-uttalelse lot ikke vente på seg, da dette har vist seg å være et tema som skaper mye engasjement og steile fronter.

- Det har vært voldsomt med reaksjoner. Jeg satte det selvfølgelig på spissen, og grunnen til det er at jeg ønsket å framprovosere diskusjon. Det er uansett viktig med gode holdninger. Det er mye å hente på det, og jeg har heller aldri nektet på at rulleskiløpere og syklister kan utvise større hensyn i trafikken. Samtidig er det ikke til å komme forbi at de er myke trafikanter, og farlige situasjoner oppstår ikke før en bilist prøver å presse seg forbi, kjøre for tett innpå eller bråbremse, og sånn sett er det forståelig at du lar deg provosere når noen oppført seg rart eller aggressivt.

- En bilist tar ikke skade om han treffes av en myk trafikant, men en rulleskiløper eller syklist blir forholdsvis skadet om en bil er borti dem. Som sagt: Jeg har aldri sagt at ingen syklister eller rulleskiløpere ikke gjør feil, men det blir ikke farlig før bilist blir sint, sier Skinstad, som betegner 90 prosent av tilbakemeldingene som positive.

VIL HA DEBATT: Sportssjef Åge Skinstad skal nå sette seg ned med andre interesseorganisasjoner for å finne ut hvordan man kan bedre forståelsen mellom rulleskiløpere og syklister og bilister som ferdes sammen i trafikken.Foto: Thomas Winje Øijord / NTB Scanpix
VIL HA DEBATT: Sportssjef Åge Skinstad skal nå sette seg ned med andre interesseorganisasjoner for å finne ut hvordan man kan bedre forståelsen mellom rulleskiløpere og syklister og bilister som ferdes sammen i trafikken.Foto: Thomas Winje Øijord / NTB Scanpix Vis mer

- Men så er det mange som er interessert i ski og sykkel som følger meg på Twitter også, legger han til.

Møtes i september Samtidig har brannfakkelen ledet til at sportssjefen det siste døgnet har innledet en dialog med interesseorganisasjoner som Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund (ATL), Trygg Trafikk og Norges Cykleforbund.

Nå har partene - Skinstad selv, Ann Kristin Thomte fra ATL, Ivar Ringen i Trygg Trafikk, sportssjef Steffen Kjærgaard og generalsekretær Bjørn Sætre i Norges Cykleforbund avtalt at de skal møtes i løpet av september for å drodle rundt hva som kan gjøres for å skape en større bevissthet og gjensidig forståelse mellom myke trafikanter og bilister som ferdes på de samme veiene for å unngå at farlige situasjoner oppstår.

- Vi får begynne et sted, og kanskje kan vi fem sammen gjøre det. Vi har etter hvert hørt om mange episoder og nestenulykker, pluss noen ulykker, alvorlige sådan. Og før det blir det helt vill vest, er det viktig at noen gjør noe, sier Skinstad.

Samfunnsansvar Syklister defineres etter trafikkreglene som kjørende, og har rett, men ingen plikt til å ta i bruk gang- og sykkelstier. Men det ikke alle som vet, er at selv om rulleskiløpere defineres som gående etter forskriften, er det bred faglig enighet om at også de er å anse som kjørende, opplyser distriktssjef Ivar Ringen i Trygg Trafikk Oppland, som er en av dem Skinstad er i dialog med.

- Og beveger de seg i veibanen, skal de følge trafikken medstrøms. Begrunnelsen for det er at ved et uhell vil kollisjonskreftene virke i samme retning og reduseres tilsvarende, sier Ringen, som tror på et bedre og sunnere klima, dersom alle trafikanter bruker sunn fornuft.

For å illustrere hvilke hastigheter det er snakk om, og for å få gjennomslag for hvorfor det i så måte er viktig at også rulleskiløpere oppfattes som kjørende ute i trafikken bruker Skinstad Anders Auklands seier i Alliansloppet - Skandinavias største rulleskirenn - som eksempel.

- Løpet gikk over 50 kilometer, og han vant med en snittfart på mellom 29 og 30 kilometer i timen. Atpåtil gikk han på vanlige treningsski. Drar man det steget videre, gir ikke 50 kilometer inne på en rulleskibane på 2,5 kilometer samme effekt som ute i terrenget for en som vil gå langløp. Man vil helst søke til samme terreng samme type terreng. For å trene på de lange løpene, bør man ut på landeveien, sier Skinstad, og poengterer hvorfor gang- og sykkelstier ikke nødvendigvis er noe godt alternativ i treningsøyemed:

- Det er flere ting. Det er ofte grus som ligger igjen etter strøing fra vinteren som var, og asfalten er til dels ekstremt dårlig med røtter og gress som tvinger seg opp. Det virker som grunnarbeidet er helt annerledes på gang- og sykkelstier enn på vanlig vei. Dessuten er det ofte dårlig planlagt hvor de går på kryss og tvers av veier og boligområder, og ofte krysser tilstøtende veier. Enkelte steder brukes også gang- og sykkelveier til kjøring til eiendommer. Og så har du hensynet til de virkelig myke trafikantene, som går i vanlig eller lav gangfart på smale veier. Da er det håpløst å drive aktivitet i treningsfart i 25 kilometer i timen pluss. Det er rett og slett en kombinasjon som egner seg svært dårlig. Det hadde vært en mye bedre løsning for alle om man kunne lagd sykkelstier som i Danmark der man tar i bruk en stor veiskulder, sier Skinstad.

- Jeg har en teori om at et norsk folk i form, er et norsk folk i godt humør og ved god helse. De er mindre borte fra jobben, og påfører samfunnet mindre kostnader på andre budsjetter, som helse og sosial. Derfor mener jeg at det er en viktig samfunnsoppgave - nærmest på regjeringsnivå - å legge til rette for at folk skal kunne trene og holde seg i form, legger han til.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media