Vil granske TV-avtale

TV2 og de 14 Tippeligaklubbene inngikk i går en av Idretts-Norges største avtaler. Nå vil Fotballforbundet granske avtalen for å undersøke om de er blitt ført bak lyset.

For et par titalls millioner kroner har TV2 kjøpt seg rettigheter til et nært samarbeid med de 14 Tippeliga-klubbene gjennom Stiftelsen til fremme av norsk fotball (NTF). Avtalen, som ble undertegnet i går, skal «fremme fotballens kulturelle og markedsmessige situasjon i Norge», sier de nye partnerne.

Summen er hemmelig, men etter det Dagbladet erfarer er rammen rundt 20 millioner kroner, fordelt på de fire neste åra. Dersom TV2 mister senderettighetene underveis, faller imidlertid avtalen bort.

Sprengstoff

Skjult i avtalen kan det imidlertid ligge sprengstoff for Fotballforbundet og NRK. NTF og TV2 starter nå et omfattende reklame- og markedsopplegg som kan komme til å sparke beina under Fotballforbundets bruk av ordene Tippeliga og Coca-Cola-cup. Avtalen kan være et stort skritt på vei til full råderett over elitefotballens markedsverdi.

- Fotballen selges for billig. Skal vi få mer ut av den, må vi profilere et eget navn. Det starter vi nå, sier NTF styreformann Jan Petter Storetvedt.
Ordet «Toppfotballen» skal markedsføres for alt det er verdt. Når ordet blir tilstrekkelig kjent, skal stiftelsen bruke ordet til å selge rettigheter til salg.

Klart fra seriestart

Fire- fem store norske firmaer er på vei inn med sine produkter. Og inntekter herfra går via NTF til klubbene, ikke via Fotballforbundet.

Allerede fra årets seriestart 11. april skal klubbene markedsføre toppfotball-begrepet på drakter og på arenaene.

Fotballforbundets merkevareprodukter kan bli den store taperen, med store økonomiske konsekvenser.

- At avtalen inneholdt slike detaljer var ukjent for meg. Dette er ting vi må skaffe oss mer greie på, sier en overrasket generalsekretær Trygve Bornø.

- Vi aksepterte avtalen fordi vi hadde forståelse av at den var et supplement til det vi har i dag. Er det noe mer, må vi selvsagt se på det.
- TV2 og Toppfotballen forbereder reforhandling av avtalen som går ut om to år. Hva gjør Fotballforbundet?

- Det er mulig vi må skaffe oss mer ekspertise før forhandlingsrundene, innrømmer Bornø.

<B>SATSER MILLIONER:</B> TV2 undertegnet i går en millionavtale med Stiftelsen til fremme av norsk fotball (NTF). Bak fra venstre står NTF-styremedlemmene Ingebrigt Steen Jensen og Rune Bratseth. Foran fra venstre sitter TV2-advokat Per Schrader-Nielsen, NTF-styreformann Jan Petter Storetvedt og adm.dir. Ottar Samuelsen i Dinamo Sponsing, som har forhandlet fram avtalen.