Vil ha Champions League

I går gikk budfristen ut for å sikre seg rettighetene til Champions League for perioden 2003- 2006. Etter det Dagbladet har grunn til å tro har NRK og TV2 lagt inn et bud sammen.

- Ingen kommentar, sier sportssjefene Grethe Johnsen og Bjørn Taalesen til Dagbladet.

Tirsdag sendte TV3 Rosenborgs bortekamp mot Ajax, og hadde mer enn 500000 seere. I går kveld trakk Manchester United TV-tittere til kanalen.

- Vi blir overrasket om ikke andre kanaler vil forsøke å sikre seg Champions League-rettighetene, sier sportssjef Stian Aune Kleppo i TV3 til Dagbladet.

Veldig tause

- Men vi fortjener ikke å miste dem, for vi har ikke gjort noe som skulle tilsi det.

Da vi snakket med sportsredaktør Grethe Johnsen i NRK i går, var hun veldig hemmelighetsfull. Hun ville overhodet ikke kommentere om statskanalen hadde lagt inn noe bud til Team Marketing i Sveits, som tar seg av Champions League-rettighetene for UEFA (Det europeiske fotballforbundet). Men hun sier at NRK tidligere har vist interesse for dem, men at inngangsbilletten er rådyr.

Sportssjef Bjørn Taalesen i TV2 er like lite villig til å snakke om Champions League.

- Det er et tema jeg ikke vil si noe om, sier Taalesen. - Det ville vært dumt av meg å diskutere det offentlig.

Sammen med NRK har kanalen rettighetene til norsk fotball i ytterligere tre år, sammen med Canal Digital. Også der møter vi den samme tausheten.

- Dette kommenterer jeg ikke, sier adm. direktør Svein Erik Davidsen til Dagbladet.

Snakker mye

TV3s sportssjef Kleppo har ingen ting imot å snakke om Champions League. Han både håper og tror at kanalen vil sikre seg tre nye sesonger etter at finalen er sendt i mai neste år.

- Vi har en positiv følelse for at vi sikrer oss rettighetene igjen. De som legger mest penger på bordet og har det beste tilbudet, får det - og fortjener det, sier Kleppo.

Kleppo mener at TV3 besitter de beste mulighetene, og sikter til tirsdag kveld, da kanalen sendte tre kamper over hele seks timer.

- Ingen andre kan klare det, sier Kleppo. Med det mener han at verken NRK eller TV2 kan kutte ut faste nyheter og serier hver gang det er Champions League-kamper.

UEFA har i forkant av salget av de nye rettighetene gitt uttrykk for at de ønsker seg Champions League på riksdekkende kanaler. Det betyr flere reklamekroner i den europeiske fotballkassa. Og mer til klubbene. TV3 dekker nesten 63 prosent av de norske husstandene.

- Vi har fått gode tilbakemeldinger fra UEFA, og føler at vi fortsatt har en god sak, sier Stian Aune Kleppo til Dagbladet.

PÅ RIKSDEKKENDE KANALER? NRK og TV2 har kastet seg inn i kampen for å sikre seg Champions League-rettighetene. Lykkes de, kan alle nordmenn få se Azar Karadas og Rosenborg score. I dag er det bare snaue 63 prosent som kan se TV3.