HISTORISK: Toro Rosso-fører Max Verstappen er bare 17 år. Viasats motorsportekspert Atle Gulbrandsen mener det er et tegn på at formel 1-sporten trenger større motorkraft. Foto: AFP PHOTO / EMMANUEL DUNAND
HISTORISK: Toro Rosso-fører Max Verstappen er bare 17 år. Viasats motorsportekspert Atle Gulbrandsen mener det er et tegn på at formel 1-sporten trenger større motorkraft. Foto: AFP PHOTO / EMMANUEL DUNANDVis mer

Vil ha nye regler på grunn av sensasjonen Max (17): - Det skal ikke gå an på dette nivået

Historisk tenåring.

(Dagbladet): I dag klokka 14 starter VM-runden i formel 1 på Spa-banen i Belgia. Lewis Hamilton fra Mercedes-teamet var raskest i kvalifiseringen og har beste startspor.

VM-runden i dag blir ekstra spesiell med en ny startregel som gir mer ansvar til førerne, med blant annet kløtsjen.

- Det kreves mer av førerne. Det vil komme flere endringer og regler etter hvert. Blant annet blir det stadig mindre radiokommunikasjon mellom fører og lagene, sier Viasats motorekspert Atle Gulbrandsen til Dagbladet.

Nytt i årets sesong er sensasjonsgutten og 17-åringen Max Verstappen i Toro Rosso-teamet. Tidligere i år ble han tidenes yngste formel 1-fører med VM-poeng.

Kritisk I går kjørte nederlenderen inn til 15. beste tid. At en 17-åring er blant de eneste 20 utvalgte formel 1-førerne i verden vekker oppsikt. Blant annet etter en krasj under Monaco Grand Prix i juni fikk han kritikk for å være uforsiktig.

GJENNOMBRUDD: Max Verstappen er klar for VM-runde i Belgia i dag. Foto: REUTERS/Michael Kooren
GJENNOMBRUDD: Max Verstappen er klar for VM-runde i Belgia i dag. Foto: REUTERS/Michael Kooren Vis mer

- Jeg kommer ikke til å forandre meg som fører. Jeg skal fortsette å kjempe, og særlig når man kjemper om poeng vil jeg gi alt, sa Verstappen etterpå.

Viasats motorekspert mener derimot at når en tenåring henger med blant verdenseliten, er det tid for forandring.

- Jeg er usikker på hva som blir den neste regelendringen, men mange mener det må skje noe når en 17-åring henger med, sier Gulbrandsen til Dagbladet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Eksperten fortsetter:

- Det viser bare at bilene er for enkle å kjøre. Det skal ikke gå an å komme inn som en uerfaren 17-åring på dette nivået, sier Gulbrandsen, som etterlyser større og sterkere motorer.

- Mer kraft Red Bull-teamet og spesielt Sebastian Vettel var nærmest uslåelige så lenge formel 1-bilene hadde 2,0 liters sugemotorer i 2013-sesongen. I 2014 kom Mercedes og var tok over tronen med sine 1,6 liters turboladede motorer.

Slik har det også vært i år etter at V8-motorer ble vraket til fordel for de mindre V6-motorene med turbo.

Viasat-Gulbrandsen forteller:

- Jeg er tilhenger av tre ting: Mer motorkraft enn i dag. Bedre mekanisk grep, det vil si bedre dekk. Og vesentlig mindre aerodynamisk grep og mindre vinger på bilene, sier Gulbrandsen.

Motor i genene Unge Verstappen har startet 10 av 11 VM-runder denne sesongen og står med 22 poeng. 17-åringen er sønn av den tidligere formel 1-føreren Jos Verstappen og har trolig en stor framtid innen formel 1-sirkuset, uansett motorkraft.

EKSPERT. 
Viasats Atle Gulbrandsen. 
Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
EKSPERT. Viasats Atle Gulbrandsen. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix Vis mer

Max var 17 år og 166 dager da han debuterte i Australias Grand Prix 2015 og ble dermed tidenes yngste med VM-poeng. Tidligere har han hovedsakelig kjørt Formel 3, hvor han i 2014 ble nummer 3 i EM.

Men Max Verstappen har ennå ikke blandet seg helt inn i toppen. I Storbritannia Grand Prix i juli ble han derimot nummer fire.

I dag er det Hamilton og Nico Rosberg fra Mercedes som stiller i de beste startsporene. Bak der følger finnen Valtteri Bottas fra Williams og Force Indias Sergio Perez fra Mexico.

Verstappen starter i en vrien 15. posisjon.

VM-runden i Belgia starter søndag klokka 14 og sendes på Viasat Motor.