VIL HA ORDEN I REKKENE: Mange ryttere har sett seg lei den intense kampen mellom spurtlag og sammenlagtlag. FOTO: EPA/KIM LUDBROOK
VIL HA ORDEN I REKKENE: Mange ryttere har sett seg lei den intense kampen mellom spurtlag og sammenlagtlag. FOTO: EPA/KIM LUDBROOKVis mer

Vil ha sikkerhetssone for sammenlagtrytterne

Vil unngå posisjonskampen med spurterne i avslutningene.

(procycling.no): I går luftet Peter Sagan sine tanker om hans kollegaers atferd i feltet. Respektløse og uten bekyring for eget liv. Han mener situasjonen i feltet nå er veldig annerledes fra da han ble proff.

Nå har flere ryttere slengt seg med i debatten.

Bernard Eisel, en svært respektert rytter i feltet, og en av Mark Cavendishs nærmeste støttet i dag Sagan i sine uttalelser.

- I går så vi den nye versjonen av moderne etapperitt og det begynner å bli latterlig. Jeg måtte slåss med ryttere for å komme meg til fronten for å kjøre, forteller Eisel til cyclingnews.com.

Det østerrikeren refererer til er posisjonskampen, og spesielt den mellom spurtlagene og sammenlagtlagene. For å beskytte kapteinen sin skal lagene aller helst sitte helt i første rekke, selv om det bare er for å få kapteinen sin til mål. Hver dag ser vi lag som BMC, Team Sky og Tinkoff infiltrere spurtlagenes rekker, for å sørge for at kapteinene sitter trygt foran.

Men med et utall lag som prøver å sette ryttere opp til etappeseieren, kjemper sammenlagtlagene side om side med de. Og veien er ikke brei nok til alle, langt derifra. Slik oppstår det farlige situasjoner av.

- Det er fremdeles noe respekt mellom rytterne, men strategiene har blitt helt "crazy". Det er ikke en løsning, men det handler om forståelse om at vi alle sykler på den samme veien og at vi må hjelpe hverandre og kanskje alliere oss, selv om vi har forskjellige mål.

- Det virker som folk faktisk er fornøyd med å sykle i finalen så lenge kapteinen deres blir nummer seks og holder seg oppreist. Hvis en sponsor putter 20 millioner euro på bordet og så bare er fornøyd så lenge kapteinen fullfører hver dag, heller enn at laget prøver å vinne etappen, da begynner det å bli latterlig.

Vil ha sikkerhetssone Team Sky-sjef, Dave Brailsford, mener man bør innføre en sikkerhetssone, slik at sammenlagtlagene slipper å blande seg inn i posisjonskampen med spurterne.

Han foreslår femkilometersregel, for å beskytte sammenlagtrytterne.

- Det er ingen tvil, vi er på vei inn i en situasjon i sporten hvor spurterne gjør opptrekk - spurtere i verdensklasse, selvsagt - og gevinsten ved å vinne en Tour-etappe er så enorm, at rytterne er forberedt på å ta ganske store sjanser for det, sier Brailsford ifølge Cycling Weekly.

Og på toppen av det hele har man som sagt sammenlagtrytterne.

- Vi hadde en diskusjon med UCI angående en femkilometersregel, og la spurterne få gjøre deres greie, men det skjedde ikke denne gangen. Jeg er ikke sikker på hvordan det fungerer for publikum, men vi ville at sammenlagtrytterne skal komme seg hele veien til Paris.

Sagan stiller seg bak Også Peter Sagan tok til ordet igjen i dag. Den slovakiske verdensmesteren deler synspunkt med Dave Brailsford, og Tinkoff-rytteren ber UCI å nøytralisere de tre siste kilometerne.

- Det er mange av sammenlagtrytterne som vil gjøre det bra sammenlagt, men på de flate etappene vil vi kjempe for spurten, ikke sykle med dem. Alle kjemper om fronten, fordi de ikke vil skape luker, men det gjør det bare farligere, fortalte Sagan på dagens pressekonferanse.

Sagan, som for øyeblikket leder touren, referer til Lance Armstrongs dager, og spør retorisk hvor ofte man så amerikaneren i spurtene.

- Jeg lager ikke reglene, men jeg tenker bare på sikkerheten til rytterne. Dette er en veldig stor grunn til å være trygg. Hvis vi er gal i spurtene, så er det vår feil, men i det minste får vi ikke sammenlagtrytterne eller andre til å krasje, som ikke behøver være med i spurten.

Mark Cavendish deler også Sagans oppfatning om at Armstrong & co holdt seg unna spurtene.

- Mentaliteten har endret seg. Tidligere så slapp sammenlagtrytterne seg tilbake, men så utviklet det seg og det begynte å bli splitter, så nå vil de ikke bli fanget bak splitten.

Artikkelen er levert av sykkelnettstedet procycling.no!