Vil sette fartsrekord

Bjørn Rune Gjelsten strålte etter å ha vunnet Norsk Grand Prix i offshore i dag. Nå vil finansmannen ta steget fullt ut og hente fartsrekorden tilbake til norske hender.

- Jeg vurderer å gjøre et forsøk, ja. Verdensrekorden som gjelder nå er uoffisiell, så med mitt forsøk skal jeg sørge for at blir offisielt, sa Bjørn Rune Gjelsten til NTB i dag.

Verdensrekorden ble satt i 1999 av «Victory 44» med 259,68 km/t.

Seieren i Arendal søndag var Gjelstens åttende i karrieren, men han hadde ikke stått øverst på podiet i sørlandsbyen tidligere. Litt uventet fikk verdensmesteren fra 1998 den æren søndag.

- Det er veldig spesielt å vinne i Arendal. Seieren jeg husker best er nok den første jeg tok i klasse 1 i Dubai for fire år siden, men dette kommer nært opptil, sa Gjelsten.

Ny rekord

Sammen med throttleman Steve Curtis satte Gjelsten banerekord i Arendal. Spirit of Norway» feide rundt Tromøya på 9 minutter og 21 sekunder. Innerst i sundet hadde båten en topphastighet på over 250 kilometer/time.

- Vi var ekstra skjerpet etter ulykken i Tyskland, og det kan ha vært helt avgjørende for at vi vant. Spesielt sisterunden er vi fornøyd med. Så bra har vi nok ikke kjørt før.

Nå er målet å fullføre VM på podiet. Vi har ledet alle løpene hittil i sesongen, så det er fullt mulig å vinne også, mente moldenseren.

I forrige VM-runde ble «Spirit of Norway» knust mot ei bølge, og først natt til lørdag var den sjødyktig igjen. Søndag var det båten «World of Cars» det gikk galt med. Det italienske teamet ble slått rundt av ei bølge. Engelskmannen Ken Thorne og italienske Matteo Nicolini kom ikke alvorlig til skade, men måtte til sjekk på sykehuset.

Delte seieren

Båten «Victory 7» ledet løpet da ulykken inntraff, men teamet stanset for å hjelpe havaristen. I mål endte båten på andreplass, men juryen besluttet å dele seieren mellom «Spirit of Norway» og «Victory 7».

Tredjeplassen gikk til italienske «Jolly Motor» med den norske annenkjøreren Eric Kirkedelen.

- Jeg er svært fornøyd med resultatet. Vi holdt tilbake en del under fartsetappen lørdag, men det er fordi vi ikke ønsker å risikere noe i betydningsløse løp. Vi satser bevisst på VM-rundene og kun det, sa Kongsvinger-mannen.

Gjelsten tok over ledelsen vel halvveis i løpet. Først da begynte det norske teamet å presse de to 8,2 liters V12 Lamborghini-motorene med hver seg 930-950 hestekrefter.

(NTB-Per-Espen Eriksen)

JUBLET: Finansmann og fartsentusiast Bjørn Rune Gjelsten kunne strekke armene i været etter triumfen i Arendal i dag.<br> Alle foto: SCANPIX <br>
<B>FULL FART:</B> Innerst i sundet hadde Gjelstens båt en topphastighet på over 250 kilometer/time. Det er bare 9 km/t under verdensrekorden. <br>