SUKSESS: Håndballjentenes nye sjef Thorir Hergeirson ønsker at flere hjemme i Norge skal få muligheten til å oppleve Gro Hammerseng og resten adet norske håndballandslaget.  Foto: AFP/SAEED KHAN
SUKSESS: Håndballjentenes nye sjef Thorir Hergeirson ønsker at flere hjemme i Norge skal få muligheten til å oppleve Gro Hammerseng og resten adet norske håndballandslaget. Foto: AFP/SAEED KHANVis mer

Vil vise fram håndballjentene mer i Norge

Men Thorir krever at det ikke blir for dyrt.

|||
Thorir Hergeirsson er sugen på flere hjemmekamper for håndballjentene.

- Min personlige mening er at vi ønsker å få til mer landskampaktivitet i Norge. Vi har lyst til å vise laget noe mer fram her, sier Hergeirsson til NTB.

Han hadde ambisjoner om å debutere som norsk landslagstrener i Larvik i august. Men det lyktes ikke.

- Det var flere forhold som gjorde at vi måtte droppe det. Blant annet ble samlingen framskutt en uke. Vi hadde et meget godt tilbud stående fra Kroatia som vi da takket ja til.

Nå jobbes det mot å få til kamper i Norge i oktober. - Vi har fått nei fra både Danmark og Spania. Resten av de europeiske lagene er opptatt med EM-kvalifisering. Derfor ser vi mot Asia og Afrika nå. En mulig løsning er også sparring mot topp klubblag.

Kostbart

Blir det ikke hjemmekamper i oktober, vil 4-nasjoners i november være første gjensyn med OL- og EM-vinnerne.

I så fall er det et helt år siden forrige gang Gro Hammerseng og co. spilte foran norsk publikum...

- Norge er et kostbart land. Det skaper utfordringer. Jeg har også det økonomiske ansvaret for landslaget. Jeg vil stille som krav at vi ikke taper penger på å spille flere kamper hjemme. Det skal ikke gå ut over vår sportslige satsing.

- Men jeg har tro på at vi finner løsninger. Spørsmålet om flere kamper i Norge er betimelig, sier Thorir Hergeirsson.

Norges sterke posisjon i kvinnehåndball er et hinder. - Vi har ikke vært med i kvalifiseringer på lenge fordi vi har gode resultater i mesterskap. Så det er både plusser og minuser med det. Kvalkamper er spredt over store deler av året og er en fin mulighet for markedsføring. (©NTB)