Viser (nesten) alt for mekanikerne

Men IndyCar-stjernen Danica Patrick vil ikke kle seg helt naken.

(Dagbladet.no) I bilsportmiljøet henger de lettkledde damene som regel på veggen, som kalenderpiker. Eller så følger de sirkuset rundt fra by til by, som reklamemodeller for leskedrikkselskaper eller produsenter av bilgummi.

De siste åra har ei jente som liker å kaste klærne også inntatt sporten fra innsiden - bak rattet. Og Danica Patrick (26) gjør det på en av motorsportens mest prestisjefylte arenaer - i The Indy Racing League (IRL).

For en uke siden ble hun den første kvinnen som har vunnet et Grand Prix-løp i IndyCar, da hun klatret til topps på podiet i Indy Japan 300.

Forsidepiken

Danica fikk et navn i indycarmiljøet lenge før seieren i Japan - av to grunner:

Hun har kjørt veldig fort - og hun har klart å promotere seg selv på en måte som har blitt lagt merke til.

For snaut tre år siden var Danica på forsida av Sports Illustrated. Hun hadde kvalifisert seg for Indianapolis 500 og interessen rundt henne var enorm. Kort tid etter ble hun spurt av Playboy om å stille opp uten hjelm og andre accessories bladet finner unødvendig - men hun takket nei.

For selv om hun har kastet det meste av klærne tidligere - og gjerne kaster glans på den røde løperen - vraker hun de fleste tilbudene hun får.

DEN HETESTE MOTORSTJERNEN: Alle vil ha en bit av Danica Patrick om dagen. Hun har vært heit i noen år nå - og for en drøy uke siden vant hun sitt første løp i IndyCar-sirkuset. Foto: STELLA PICTURES
DEN HETESTE MOTORSTJERNEN: Alle vil ha en bit av Danica Patrick om dagen. Hun har vært heit i noen år nå - og for en drøy uke siden vant hun sitt første løp i IndyCar-sirkuset. Foto: STELLA PICTURES Vis mer

Tidligere denne våren utropte undertøysprodusenten Victoria\'s Secret henne til verdens mest sexy idrettsutøver i kåringen «What is Sexy».

- Neste spørsmål! har hun ofte svart, med bestemt stemme, på spørsmål om bikinioppdragene.

Og hun trenger egentlig ikke kaste klærne for å bli lagt merke til lenger. Likevel stilte hun opp lettkledd igjen for et par måneder siden, i swimsuit-nummeret til Sports Illustrated.

Naken under dressen

Men selv om hun ikke vil snakke om nakenhet og bikinibilder når hun stiller opp for pressen i forbindelse med løp og trening, snakket hun villig vekk om temaet da Sports Illustrated var på vei ut i stativene.

- Jeg har vist hud tidligere, men ikke så mye som denne gangen. Jeg regner med at lagkameratene mine kommer til å hakke litt på meg.

Danica vokste opp i det mannsdominerte miljøet og kjenner derfor godt til garasjehumoren. Det plager henne imidlertid ikke at bildene av henne kan havne på veggen til konkurrentene.

- Jeg kommer nok til å høre historier om folk som har bildene på veggen i garasjen. Kanskje mekanikerne våre? Men førerne vil nok kanskje ikke si så mye om det.

LIKER SEG I RAMPELYSET: Danica trives best på banen - men har det ikke så ille på den røde løperen heller. Foto: REUTERS
LIKER SEG I RAMPELYSET: Danica trives best på banen - men har det ikke så ille på den røde løperen heller. Foto: REUTERS Vis mer

26-åringen har et avslappet forhold til nakenhet - men hun vil ikke vise mer enn hun har gjort til nå.

- Jeg kommer nok aldri til å vise meg helt naken. Du må trekke grensa et sted og jeg ser ikke for meg at jeg stiller opp i noe mindre enn en badedrakt.

- Har du noen gang vært naken under kjøredressen?

- Vel, eh ..., ja. Du vet, undertøyet er litt i veien.

Sammenliknet med Kournikova

Nettopp dette fokuset på hud og kropp har ført til at flere har vært kritiske til at Danica gir gass inn i den maskuline motorsporten. Hun har blitt sammenliknet med blant annet Anna Kournikova, tennisspilleren som ofte gjorde mer ut av seg utenfor centercourten enn på.

- Ei jente med store pupper vil aldri kunne sitte godt i bilen. Og mekanikerne vil ikke klare å konsentrere seg. Kan du forestille deg hvordan det vil være for dem å feste henne i bilen, sa Formel 1-fører Jenson Button for et par år siden.

- Danica er en ganske aggressiv fører, spesielt hvis du treffer henne en viss tid i måneden, har indy-rival Ed Carpenter sagt.

Viser (nesten) alt for mekanikerne

Noen mener også at Danica drar fordel av å være en lettvekter. 26-åringen er 1,57 høy og veier 45 kilo. Til sammenlikning veier årets største IRL-fører Justin Wilson 80 kilo. IRL-president Brian Barnhart mener denne vektforskjellen har utgjort minimal forskjell.

Og da Danica vant i Japan var de nye reglene på plass. Nå er det totalvekta - bil pluss fører - som gjelder.

Men de kritiske røstene har ikke vært så mange eller så høylytte at det har gått på populariteten løs. Danica har nemlig blitt kåret til den mest populære IndyCar-føreren de tre siste åra.

Slipper spørsmålene

Den tidligere cheerleaderen fra Wisconsin begynte - som veldig mange andre - med gokart-kjøring. Og jenta startet fordi lillesøsteren også ville kjøre. Konkurranseinstinktet var med andre ord på plass allerede i ung alder. Hun vant flere nasjonale mesterskap og skjønte tidlig at det var dette hun ønsket å satse på. Da hun var 16 år gammel flyttet hun til England for å satse videre.

For tre år siden ble hun den fjerde jenta i det største løpet av dem alle, Indianapolis 500. Hun kapret fjerde beste startposisjon, ble den første kvinnen som har ledet løpet og hun endte på 4. plass. Danica ble kåret til årets nykommer, men det tok nesten tre sesonger før hun klarte å kjøre inn til sin første seier.

- Jeg er for ung til å gi andre råd om hvordan de skal leve, men for meg handler dette om mer enn bare racing. Dette handler om å finne noe du elsker å gjøre, og så satse alt på det, sa Danica etter seieren i Japan.

Hun legger ikke skjul på at den etterlengtede seieren smakte godt. Nå kan ikke kritikerne lenger hevde at hun aldri vil vinne og at hun ikke har det som skal til.

- Det blir godt å slippe å svare på de spørsmålene mer. Det har vært vanskelig, for jeg har hatt trua på meg selv. Det eneste jeg ikke visste, var når det kom til å skje. Men ville løyet om jeg hadde sagt at det ikke begynte å bli frustrerende.

Elsker oppmerksomheten

Janet Guthrie var den første kvinnen som kjørte Indy 500, i 1977. Før dette fikk ikke damer komme i nærheten av bilene, presserommet, eller pit-områdene.

- Alle som har sagt at Danica ikke hadde noen sjanse til å vinne et løp, har ikke fulgt med. Hun har jaktet på denne seieren lenge, og det var bare et spørsmål om når. Jeg håper definitivt at de negative røstene nå stilner, sier 70-åringen.

Den siste uka har vært svært travel for fartsglade Danica. Det har gått i ett, men hun trives i lyset av blinkende blitslamper, i havet av mikrofoner og i talkshow-vertenes sofaer.

- Helt siden jeg forlot banen har det vært et kjør - men jeg elsker hvert eneste minutt av det.

I helga ble gledestårene erstattet av skuffelsens tårer, da biltrøbbel ødela løpet for henne i Kansas City. Men den råkjørende bikinimodellen ligger likevel på 4. plass sammenlagt, etter fire av 16 IRL-løp.

Kansas-folket tømte souvenirsjappa hennes i helga og den moteinteresserte 26-åringen kommer garantert til å slå tilbake. For henne handler alt om å kjøre fort. På spørsmål om hva som er favorittbilen hennes, svarer hun enkelt og greit:

- En som er rask - og sort.

Kilder: Danica Patricks hjemmeside, Danicas blogg Wikipedia, IndyCar, ESPN, Sports Illustrated, The New York Times, Kansas City Star, AFP og Associated Press.

SKUFFET: I helge førte biltrøbbel til at Danica måtte bryte. Da var hun langt nede.
RACE-ESS: Mange har vært kritiske til Danicas inntog i motorsporten. De har sagt hun flyter på utseendet. Nå håper hun at det blir stille, etter at hun vant sitt første løp.
PRISUTDELER: Danica delte i 2006 ut en pris under ESPY Awards i Hollywood.
ELSKER FART: For Danica handler det om én ting: Fart.
SÅ VIDT STØRRE EN POKALEN: Danica Patrick støtter seg til den gedigne pokalen hun vant i Japan. Helio Castroneves er ikke helt fornøyd med størrelsen på sin.
KASTER KLÆRNE: Danica har flere ganger vist seg fram i minimalt med klær - men hun sier hun aldri vil kaste alt.