VM-TEST: Edvald Boasson Hagen brukte helgen før Tour of Norway til å inspisere VM-løypen i Bergen. FOTO: procycling.no
VM-TEST: Edvald Boasson Hagen brukte helgen før Tour of Norway til å inspisere VM-løypen i Bergen. FOTO: procycling.noVis mer

- VM-bakken kan være for lang for Kristoff

Boasson Hagen optimistisk etter VM-test i Bergen.

BERGEN (procycling.no): Høvisk måtte trafikantene i Bergen skygge banen i noen timer lørdag ettermiddag. Beskyttet av politieskorte kunne Edvald Boasson Hagen trygt rekognosere VM-traseens 19.1 kilometer lange rundløype to ganger.

Herrenes fellesstart i Hansabyen – som karakteriseres av den såkalte «Laksebakken» – er av flere blitt betegnet som et Amstel Gold Race- eller Flandern rundt-type ritt.

Men etter en testrunde i typisk vått bergensvær, der han nesten kjørte inn i et mylder av buekorps som marsjerte upåvirket av den midlertidige vikeplikten opprettet for det norske sykkelesset, var Boasson Hagen naturlig nok mest tilbøyelig mot å presisere løypens bergenske egenart overfor procycling.no.

– En typisk Bergens-løype vil jeg si. Jeg syns den er god, smiler Boasson Hagen – som har to NM-gull fra Bergen og bergenseren Fredrik Mohn til trener.

– Det er ikke så lett å sammenlikne med andre løp. Den avgjørende bakken er ikke så bratt, men den skal kjøres en del ganger (tolv) og løypen er tung og skal nok skille en del. Men ikke like hardt som Amstel. Der er det flere og brattere bakker som kommer tettere på hverandre, sier Boasson Hagen – som tok VM-sølv i Valkenburg i 2012, da mesterskapet gikk i Amstel Gold Race-løypen.

– André Greipel, Mark (Cavendish) og (Marcel) Kittel kommer nok til å slite opp her. Men så er nok løypen også bra for typer som (Greg) Van Avermaet, (Philippe) Gilbert og de som har kjørt bra i vår. (Peter) Sagan også selvfølgelig. Det blir nok ikke lett å støte seg bort fra han, sier 29-åringen.

– Bakken for lang for Kristoff

Den 1.5 kilometer lange «Laksebakken» blir hovedutfordringen i det kommende VM, der Boasson Hagen må dele kapteinsrollen med Alexander Kristoff etter tumultene i Doha-VM (Navnet «Laksebakken» kommer av at den norske laksenæringen er generalsponsor til sykkel-VM i Bergen).

Lørdag var det imidlertid en bekymringsløs og opplagt rudsbygding som danset opp VM-stigningen, hele veien på «storeskiva og ganske høyt oppe bak». Etterpå viste sykkelcomputeren ca 570 watt på noen av dragene han kjørte. 29-åringen brukte omtrent tre minutter og 20 sekunder opp bakken som stiger 6.5 prosent i snitt (Strava-rekorden tilhører Joker-rytter Carl Frederik Hagen og lyder 3:08. Boasson Hagen bruker ikke Strava).

procycling.no satt i følgebil bak nordmannen, sammen med trener Fredrik Mohn som gledelig konstaterte at farten opp bakken lå rundt 25-30 km/t etter flere testerrunder.

– Det var bra trøkk. Iallfall sånn noenlunde greit, sier Boasson Hagen i startfasene av en formoppbygging til Tour de France, som vil bestå av Tour of Norway, Tour des Fjords og Critérium du Dauphiné.

Den belgiske landslagssjefen dro hjem en skuffet mann, etter et Bergens-besøk forrige måned. Kevin De Weert mente løypen ikke var hard nok for de belgiske kapteinene, Roubaix-vinner Greg Van Avermaet og Flandern-vinner Philippe Gilbert. De Weert sammenliknet løypen med den i Grand Prix Plouay og utnevnte Alexander Kristoff til en av favorittene. Kristoff vant det franske WorldTour-rittet i 2015.

– Siden Norge er arrangør er det tydelig at de har tenkt på Kristoff. Michael Matthews tenker jeg også blir bra. Det blir nok en kamp mellom spurterne og puncheur’ene. Men bakken er ikke spesielt hard og ganske langt fra mål også, sa De Weert i april.

Utspillet kan være simpel «mind games» fra De Weert sin side (løypen ble tross alt designet i 2011, en stund før Kristoff slo an som klassikervinner). Boasson Hagens trener var likevel ivrig etter å korrigere den belgiske sjefen og si noe om hvordan løypen bør påvirke det norske hierarkiet.

– Men spørsmålet er lengden på bakken også, sier Mohn – som understreker at «Laksebakken» egentlig er en del lenger hvis man måler stigningen fra Mindemyren (800 meter à fem prosent).

I så fall har man en totalstigning ca fire kilometer med et slakt midtparti. I tillegg skal rytterne opp en kort knekker i Løbergsveien og alle bakker skal forseres tolv ganger totalt.

Mens Kristoff har en matchvekt rundt 78-79 kilo, ligger Boasson Hagen i disse dager på 74-75 kilo når han kjører ritt. En såpass lang bakke som «Laksebakken» bør passe Edvald bedre enn Alex, antyder Mohn.

– Edvald sier til meg at Kristoff er bedre enn han i korte, bratte bakker. Kristoff har mer punch og trøkket til å komme opp de korte bakkene. Spørsmålet er om denne bakken er for lang (for Kristoff). Jeg tror den kan være det. Edvald går bedre i litt lengre bakker og dette blir en del høydemeter totalt. Han kjørte denne bakken (Laksebakken, 1.5 km) på mellom 3.17-3.20. Men han er ikke på maks nå og kjører ikke for fullt, sier Mohn.

Kristoffs «belgiske» favorittstempel til tross, Boasson Hagen gledet seg over Belgias plan om å gjøre rittet hardt i bakkene. Samtidig hadde representanter fra Nederland lettet på sløret om deres plan, som besto i å skru opp farten allerede på runde fem.

– Den beste utviklingen for meg er at det kjøres jevnt tøft og hardt over flere runder. Hvis formen er på topp, så er et sliteløp der det blir hardt for alle absolutt best for meg. Bakkene passer meg bra, sier Boasson Hagen.

Langt til mål

Bakken liker han godt, men utforkjøringen kunne med hell vært mer krevende og nærmere mål, mener Boasson Hagen. Alle husker hvordan den svært så teknisk begavede nordmannen stupte ned fra colle delle Pramartino i Tour de France 2011 og vant den 17. etappen til Pinerolo.

Nedfarten fra «Lakebakken» er imidlertid ikke så teknisk at den blir veldig utslagsgivende. Fra toppen er det elleve kilometer til mål, og derfor behørig tid og rom for et felt med spurtere å kjøre inn eventuelle utbrytere som Boasson Hagen.

– Det er ganske bred vei og svingene er ikke så tekniske. Jeg brukte vel i underkant av 15 minutter å kjøre ned. Det er en god stund og de bak får nok tid til å jakte. Men kommer man i en gruppe som samarbeider godt, er det absolutt muligheter, slår «EBH» fast.

Rundløypen i Bergen er både scenisk og sentrumsnær, krydret med brostein og smale gater i området bak Hansabryggen. I vente er et hektisk løp med stressnivåer à la Flandern rundt, mener rittdirektør Torjus Larsen. Et løp som kan nekte å sette seg i en løype uten rom for hvile, legger Mohn til. Spesielt dersom værgudene er i sitt vante våte lune.

Stemmingen innad i det norske laget kan bli like anspent. På bakgrunn av utfallet i Doha – der Boasson Hagen og Kristoff ble nummer seks og sju og et påstått opptrekk ble sterkt mistenkeliggjort – har mange sådd tvil til hvorvidt den antonyme lederduoen kan sameksistere.

I all svada rundt VM-løypens karakteristikker og synsing om Norges taktikk, kan Boasson Hagen iallfall tilby det han ser på som en uangripelig sannhet.

– Dette er uansett ikke en løype hvor man får mulighet til å kjøre opptrekk. Det kommer til å bli angrep og støting i bakkene. De som er i front skal kjempe om seier.

Saken er levert av procycling.no!