VM-klar, for svingene!

Kai Børre Andersen (30) er den første nordmannen som får delta i motorsykkelsportens mest prestisjefulle gren: roadracing.

SKØYEN (Dagbladet): Andersen skaffet seg for alvor et stort navn innenfor motorsporten etter å ha blitt tysk mester.

Nå har han fått kontrakt med Team Suzuki Nederland. Bærums-gutten er dermed den første nordmannen noensinne som har skaffet seg fabrikk-kontrakt til å kjøre VM-sesong i roadracing.

Sammen med Nederlenderen Barry Wennerman skal han følges av et team på 15 sesongen igjennom.

-  Jeg bestemte meg for at jeg ikke skulle skrive under på noe som ikke var sinnssykt bra, men dette er sinnssykt, forsikrer Andersen, som er stolt av å være den første nordmannen som oppnår fabrikk-kontrakt.

-  Det har vært veldig vanskelig å komme fra Norge, så lenge man ikke hopper på ski. Det er også stor forskjell i interesse. Ute i Europa møtes vi med jubel når vi kommer med semitrailerne våre. I Norge blir man nærmest kjeppjaget fordi folk synes vi lager bråk, humrer Andersen.

Fra vinteren av blir han heiet fram av 100 000 på tribunene i hver av de 13 VM-rundene.

Svimlende summer

Fabrikkstøtten utgjør ikke småtteri i kroner og øre.

-  Budsjettet de har på meg kommende sesong ligger rundt 25 millioner, det er mange penger. Men når en kan betale en klovn mange millioner i året for å springe rundt etter en fotball blir jo dette bare barnemat, mener Andersen.

TEAM SUZUKI: Kai Børre Andersen skal kjøre 13 VM-runder i roadracing, som første nordmann. Foto: Scanpix
TEAM SUZUKI: Kai Børre Andersen skal kjøre 13 VM-runder i roadracing, som første nordmann. Foto: Scanpix Vis mer

God investering

-  De best betalte i roadracing tjener 400-500 millioner i året. Da kan jeg tåle å leve litt dårlig et år. Om en lykkes kan det være en svær god investering, selv om den er risikofylt. Det er bare å henge i stroppen og gi gass, smiler Andersen.