Vodka på Frisk-isen

Eliteserielaget i ishockey. Frisk-Asker, har en sponsoravtale med den finske spriteksportøren Primalco. Logoen som brukes på firmaets vodkamerke Finlandia er malt på isen i Askerhallen. Ishockeypresidenten Bjørn Ruud beklager at en slik sak kommer opp akkurat nå.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Under treningskampen mellom Frisk og Vålerenga sist torsdag lyste vodkalogoen gjennom isen. Det var i hvert fall så tydelig at flere tilskuere straks knyttet de tre reinsdyrene i fullt firsprang til den finske spriten.

Logoen ble malt på isen for drøye to uker siden.

Fungerende ekspedisjonssjef i Sosialdepartementet, Ellen Seip, vil ikke uttale seg om denne konkrete saken fordi hun ikke kjenner til den.

- Men reglene er ikke til å misforstå. Hvis en logo kan framkalle assosiasjoner til et bestemt alkoholmerke, så er det et klart brudd på norsk lov, sier Ellen Seip til Dagbladet.

En av hundre

Leder i styret i Frisk-Asker IF, Per Ottar Skaaret, ba først Dagbladet om forståelse for at han ikke visste hvem sponsoren bak logoen på Asker-isen er.

Men etter at han undersøkte saken, via forbindelsen som skaffet klubben avtalen, bekreftet Frisk-Asker-formannen:

- Vi har en sponsoravtale med et finsk firma som heter Primalco. Jeg vet fortsatt ikke helt eksakt hva dette firmaet selger eller driver med. Vi regner med å ha ca. hundre sponsoravtaler, og det er vanskelig å ha detaljerte opplysninger om alle.

- Men du er jo journalist, så du kan undersøke dette, sa Per Ottar Skaaret til Dagbladet sist søndag.

Alkoprodukter

Vi ringte til Primalco-konsernets hovedkontor i Helsingfors og fikk vite at:

- Vi produserer et bredt sortiment av alkoholholdige produkter.

- Til Norge eksporterer vi bare to av våre produkter, vodka Finlandia og Koskenkorva, forteller Tonia Sund i Primalcos markedsavdeling til Dagbladet.

- Hva sier Frisk-Asker-lederen så til det?

- Jeg har fått vite at reinsdyrslogoen brukes på en rekke finske produkter, blant annet et sjokolademerke, sier Frisk-Askers styreleder PerOttar Skaaret.

- Men Frisk-Asker har en sponsoravtale med Primalco som eksporterer utelukkende to vodkamerker til Norge.

- Vi tolker avtalen slik at det ikke bryter med norsk lov, sier styrelederen i Frisk.

Dumt

Presidenten i Norges Ishockeyforbund, Bjørn Ruud, ante ikke noe om vodkalogoen og Frisks sponsoravtale.

- Dette høres veldig ulovlig ut. Vi har hatt forbud mot spritreklame i mange år allerede.

- Du kan trygt si at det er dumt at saken komme opp nå. Vi vil straks ta kontakt med Frisk, sier Bjørn Ruud.

ALKOHOLREKLAME? Frisk/Asker får 250 000 kroner for å ha reklame for Primalcos reinsdyr på isen.

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer