STRIDENS KJERNE: Det er denne reklamen, med paret Fred Børre Lundberg og Marit Bjørgen, som nå skaper trøbbel. Bildet er nå fjernet. Skjermdump: Facebook
STRIDENS KJERNE: Det er denne reklamen, med paret Fred Børre Lundberg og Marit Bjørgen, som nå skaper trøbbel. Bildet er nå fjernet. Skjermdump: FacebookVis mer

Vollvik om Bjørgen-saken: - Forkastelig av Idrettsforbundet

- De skyter fra hofta.

(Dagbladet:) Det er veldig strenge regler for hva OL-deltakerne kan være med på av markedsføring, annonser og reklameinnslag underveis i lekene.

Tidligere i dag meldte NRK at Ludo brukte Marit Bjørgen i en reklame under Sotsji-OL.

Det likte ikke Den internasjonale olympiske komité (IOC). Markedsdirektør Gerard Heiberg sa til NRK at Bjørgen - i ytterste konsekvens - kunne miste OL-medaljene dersom reklamekampanjen ikke ble stoppet.

Ettersom Bjørgen ble fjernet fra reklamen i ettermiddag, går Heiberg tilbake på trusselen.

- At Ludo nå har fjernet dette synes jeg var en bra gest. Jeg skal sørge for at dette ikke går videre, og det kommer ikke til å skje noe med Bjørgen og hennes medaljer, sier Heiberg til Dagbladets reporter i OL-byen.

Irritert Vollvik Samtidig sier aksjonær og direktør for Ludo Store, Idar Vollvik, til Dagbladet at han er irritert på Idrettsforbundet.

BEHOLDER DENNE: Marit Bjørgen beholder gullet fra lørdagens skiathlon. I morgen har hun en ny gullsjanse, på sprinten. Foto: Jon Eeg / NTB Scanpix
BEHOLDER DENNE: Marit Bjørgen beholder gullet fra lørdagens skiathlon. I morgen har hun en ny gullsjanse, på sprinten. Foto: Jon Eeg / NTB Scanpix Vis mer

- De kaster stein på feil mann og skyter fra hofta etter at vi har ryddet bort bildet av Marit Bjørgen. Vi fikk en melding om dette fra en Facebook-venn søndag. Da sendte jeg folk ut på overtid for å få fjernet produktbildet som har ligget på våre nettsider i to år.

- Først klokka 12.30 i dag mottok vi en epost fra Idrettsforbundet. De valgte istedet å gå ut på NRK i går. Det gjør meg forbannet. Jeg mener det er en helt forkastelig framgangsmåte, sier Vollvik videre.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han legger til at Marit Bjørgen aldri har tjent penger fra Ludo Store. Bildet som er brukt tilhører et produkt som andre har engasjert henne til å reklamere for, men det var for lenge siden.

- Tar ansvar - Dette er kanskje ett av rundt 30 000 produktbilder vi har på våre nettsider. Bildet er ikke brukt i en reklamekampanje vi har igangsatt i det siste. Jeg tar ansvar for at vi kan ha gjort en glipp, men hun ville aldri ha mistet en gullmedalje for dette. I vår tid ligger det mange bilder av Mari Bjørgen på nettet. Ingen vil klare å fjerne alle dem. Uansett, vi har i allefall rensket bort det bildet vi hadde av henne. Dessuten vil jeg si at jeg har sponset norsk idrett med betydelige millionbeløp gjennom mange år, og vil gjerne fortsette med det når Ludo Store blir større, sier Idar Vollvik.

Norges Skiforbund, på sin side, legger all skyld på Ludo:

- Jeg blir rett og slett forbannet når jeg ser slik som dette. Og det kommer til å få konsekvenser for dem som misbruker utøverne våre. Denne saken er nå gitt videre til vår advokat, sier kommersiell leder i Skiforbundet, Bernt Halvard Olderskog, til NRK.

Spådde regelbrudd Dagbladet snakket med Olympiatoppens medierådgiver Halvor Lea i forkant av lekene, om de stramme reglene for blant annet reklamer og bruk av sosiale medier. Lea var sikker på én ting: At det ville bli norske brudd på regelverket.

IRRITERT: Ludo-gründer Idar Vollvik. Foto: Remi Bøe Presttun / NTB Scanpix
IRRITERT: Ludo-gründer Idar Vollvik. Foto: Remi Bøe Presttun / NTB Scanpix Vis mer

- Det kommer til å skje, fordi dette er et så stort og komplisert felt. Det er veldig vanskelig å få alt slik det skal være i henhold til reglene. Når det er sagt, så har vi en god dialog med IOC, og de setter pris på at vi håndterer dette på ryddig måte. Vår erfaring er at de viser forståelse hvis det kommer brudd, og vi har gjort det man kan forvente, sa Lea.