- Volvo Ocean Race til Norge

Profilert skipper vil ha jordomseilingen til Norge.

Bouwe Bekking (43) mistet båten sin «Movistar» da den sank utenfor den engelske kysten tre uker før jorda rundt-regattaen var over. Men nå har han allerede tanker om hvordan neste Volvo Ocean Race skal arrangeres. Og den erfarne seileren slår nå et slag for å få neste Volvo Ocean Race til Norge.

- Den siste delen av jorda rundt-seilasen bør ha så korte strekk av det garanterer at sammenlagtvinneren ikke er klar lenge i forveien. Det vil også være mulig å inkorporere land som Danmark og Norge dersom det er deltagere fra disse landene, mener Bouwe Bekking, som seiler ombord på spanskekongen Juan Carlos\' båt «Bribon» i middelhavsregattan Breitling Med Cup , der Kong Harald med sin Fram XVI nå ligger på 15. plass.

Dramatikk

- Jeg mener det er en katastrofe dersom ruta ikke går rundt Cape Town og Kapp Horn. Det er nettopp det at båtene runder disse landemerkene som gjøre racet så publikumsinteressant sier dansk/nederlandske Bouwe Bekking til internettmagasinet Dailysail.com

- Tenk på all dramatikken som skjer rundt disse landemerkene og i Sørishavet, sier Bekking som har gjort seg opp klare tanker om hvordan neste race bør gjennomføres.

Her er Bouwe Bekkings forslag til regattarute:

Start i begynnelsen av oktober 2008:

1. etappe) Spania til Cape Town første uka av oktober, ca 6700 nm, ankomst 20.-23. oktober

TIL NORGE? Norge bør få ta del i verdens mest berømte havseilas, mener Volvo Ocean Race-skipper Bouwe Bekking. Foto: REUTERS
TIL NORGE? Norge bør få ta del i verdens mest berømte havseilas, mener Volvo Ocean Race-skipper Bouwe Bekking. Foto: REUTERS Vis mer

16 dagers stopover, og in port race

2. etappe) Cape Town-Dubai, restart 10. nov, ca 4900 nm

Dubai, ankomst 28. -30. November, 14 dagers stopover, in port race

3. etappe) Dubai - Malaysia eller Indonesia, 4500 nm

10 dagers stopover, in port race, restart 15. desember

ankomst around the 1. januar

4. etappe) Malaysia eller Indonesia - Kina, Shanghai ca 1800 nm

10 dager, pluss in port race, ankomst rundt 12. januar

5. etappe) Kina-Japan, Yokohama, ankomst ca 16. January, 1100 nm

1 ukes stopover og in port race.

6.etappe) Japan - Australia, Brisbane eller Newcastle, avgang 23. januar, 4500 nm

Ankomst ca 10. februar, 7 days i Aussie inkludert in port

7. etappe) Australia - Brasil 8000 nm , avgang 17. februar

10 dager i Brasil, inkludert in port.

8. etappe) Brasil-USA 5400 miles, avgang 21. march

10 dager i USA.

9. etappe) USA - Frankrike 3400 nm, avreise 20. April

7 dager i Frankrike.

10. etappe) Frankrike-England 240 nm, avreise lørdag, ankomst søndag, in port race

11. etappe) England - Nederland, 240 nm, avreise lørdagen etter, ankomst søndag, in port race

12. etappe) Nederland - Tyskland, 240 nm, avreise lørdagen etter, ankomst søndag, in port race

13. etappe) Tyskland - Sverige, 300 nm, avreise lørdagen etter, ankomst søndag. Målgang og avslutning i begynnelsen av juni 2009.

- Det vil dessuten være lettere å planlegge ankomstene dersom det er korte distanser på hver etappe, mener Bekking og fortsetter:

- Inportracene i Europa kan skje på fredagskvelder eller sent på ettermiddagen. De fleste europeere har fri på denne tiden. Med avreise på lørdager og ankomst i neste havn påfølgende søndag vil det bli en garantert suksess Bouwe Bekking.

Nederlenderen var skipper på den spanske båten «Movistar», som sank i havet den 22. mai. Mannskapet ble reddet ombord på ABN Amro Two, som på samme tidspunkt hadde den omkomne lagkameraten Hans Horrewoets ombord.

PS: Både svenske «Ericsson Racing Team» og nederlandske «ABN Amro» planlegger å være med på neste Volvo Ocean Race.

<B>VIL TIL NORGE:</B> - Den siste delen av jorda rundt-seilasen bør ha så korte strekk av det garanterer at sammenlagtvinneren ikke er klar lenge i forveien, mener skipper Bouwe Bekking, og slår samtidig et slag for at Norge skal få oppleve Volvo Ocean Race på nært hold.