LITE IMPONERT: Arsenal-manager Arsene Wenger mener at Manchester Citys nye sponsoravtale med flyselskapet Etihad rokker ved troverdigheten til Uefas nye regelverk for finansielt fair play. Foto: SCANPIX/AP Photo/Jon Super
LITE IMPONERT: Arsenal-manager Arsene Wenger mener at Manchester Citys nye sponsoravtale med flyselskapet Etihad rokker ved troverdigheten til Uefas nye regelverk for finansielt fair play. Foto: SCANPIX/AP Photo/Jon SuperVis mer

Wenger mener City-avtale er en trussel mot økonomisk fair play

- Ubegrunnede og beklagelige uttalelser, svarer de lyseblå.

(Dagbladet): Manchester Citys eiere, Abu Dhabi United Group, har tilsynelatende bunnløse lommer og ingen motforestillinger mot å bruke milliardsummer på fotball.

Likevel sliter verdens rikeste fotballklubb med å få endene til å møtes.

Det europeiske fotballforbundet (Uefa) jobber på spreng for å fase inn et regelverk som skal sikre økonomisk fair play og likere konkurransevilkår i klubbfotballen, og samtidig forhindre at klubber går overende.

Det viktigste kriteriet er at klubbene skal gå i null, noe som skal oppnås gjennom såkalte relevante inntekter - inntekter fra fotballvirksomheten. Målet er at klubbene skal være å forhindre at velstående eiere skal kunne spytte inn midlene som kreves for å opprette balanse i regnskapet. 

Verdensrekord I fjor presenterte City et underskudd på 121 millioner pund for forrige regnskapsår (cirka 1,1 milliarder kroner), som ble avsluttet 31. mai 2010. Utgiftene til spillerlønninger alene overgikk omsetningen, og underskuddet er forventet å bli enda større i år.

Nylig skrev de lyseblå under på en forlengelse av sponsoravtalen med flyselskapet Etihad, som i britiske medier ble antydet å være verdt 400 millioner pund (cirka 3,6 milliarder kroner) over de neste ti årene. Avtalen innebærer blant annet at City of Manchester Stadium vil bære flyselskapets navn og at logoen vil pryde framsiden av draktene, slik den har gjort de siste to årene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En sponsoravtale faller innenfor begrepet relevante inntekter i Uefas regelverk, men det stilles samtidig krav til at slike avtaler skal reflektere markedsverdien. Det at sponsoravtalen er mer en dobbelt så stor som den tidligere rekorden for denne typen avtaler, som tilhører JP Morgan Chase sitt kjøp av navnerettighetene til Madison Square Garden i New York.

Sammenholdt med det faktum at Etihad i likhet med eierne har tilhørighet i Abu Dhabi, gjør at flere mener sponsoravtalen er et forsøk på omgåelse av reglene for økonomisk fair play.

Uheldige signaler Blant dem Arsenal-manager Arsene Wenger.

- Det reiser et reelt spørsmål om troverdigheten til økonomisk fair play, sa Wenger på en pressekonferanse i Malaysia i går kveld.

- Det sender et signal om at de kan omgå reglene ved å ture fram som de vil. Vanskeligheten ved, og troverdigheten til økonomisk fair play står på spill, fortsatte franskmannen.

Krever respekt Arsenal-sjefen har selv førstehånds kjennskap til sponsoravtaler med flyselskap fra De forente arabiske emirater. Emirates har gitt navn til Arsenals hjemmebane siden den sto ferdig i 2006. Avtalen er av 15 års varighet og gir Arsenal inntekter på 90 millioner pund i løpet av den tidsperioden.

Han har derfor vanskeligheter med å se hvordan Etihad-avtalen, som etter sigende er nesten sju ganger så stor, er av markedsverdi.

- Dersom regelverket om økonomisk fair play skal ha livets rett, må sponsoravtaler være i henhold til markedsverdien. Det kan ikke dobles, tredobles eller firedobles. Dersom man innfører regelverket, må det respekteres, understreket Wenger, som har inntrykk av at gjennomføringsviljen hos Uefa-president Michel Platini er stor.

- Han er veldig bestemt på å gjennomføre dette. Han er ikke dum. Han vet at enkelte klubber vil forsøke å omgå reglene.

- Ubegrunnet og beklagelig Uttalelsene faller i dårlig jord hos Manchester City, som bedyrer at de har sitt på det tørre.

- Manchester City er et proaktivt medlem av European Clubs Association og arbeider aktivt for større åpenhet med tanke på økonomisk fair play i fotballen. I lys av disse fakta, er nylige kommentarer om samarbeidet fra utenforstående både ubegrunnede og beklagelige, sier en talsmann for klubben til Sky Sports News.

De benekter også at tallene det opereres med i media er riktige, men kommer ikke til å gi innsyn i størrelsen på den.

- De økonomiske detaljene rundt den omfattende avtalen mellom Manchester City og Etihad Airways, som ble presentert forrige uke, forblir konfidensielle, og tallene det spekuleres i er ikke nøyaktige.

DYR SPONSORPLASS: Flyselskapet Etihad betaler i dyre dommer for både stadionnavn og plassen på framsiden av Manchester Citys drakter de neste ti årene.Foto: SCANPIX/REUTERS/Eddie Keogh
DYR SPONSORPLASS: Flyselskapet Etihad betaler i dyre dommer for både stadionnavn og plassen på framsiden av Manchester Citys drakter de neste ti årene.Foto: SCANPIX/REUTERS/Eddie Keogh Vis mer