SNAKKET UT: Bradley Wiggins i et intervju med BBC 24 september i år.  Foto: NTB Scanpix
SNAKKET UT: Bradley Wiggins i et intervju med BBC 24 september i år.  Foto: NTB ScanpixVis mer

Wiggins-avsløring skaper Sky-trøbbel

Den britiske sykkellaget Sky har hatt travle uker etter at helseopplysninger om storstjernen Bradley Wiggins lekket ut.

Den russiske hackergruppen Fancy Bears skaffet seg tidligere i høst tilgang til og publiserte dokumenter som viser at profilerte idrettsfolk har fått dispensasjon til å benytte legemidler som i utgangspunktet er ulovlige.

Én av stjernene som omtales i lekkasjene er Bradley Wiggins. Dokumenter viser at den tidligere Tour de France-vinneren har fått et såkalt medisinsk unntak for å benytte et medikament mot allergi. Problemet er at Wiggins kun fikk fritaket i 2011, 2012 og 2013.

Spekulasjon

I og med at han i årene før og etter har klart seg uten allergimedisinen, har det blitt spekulert i om den adlede briten i det hele tatt lider av allergi, eller om han tok det i prestasjonsfremmende øyemed.

Wiggins vant Tour de France i 2012.

Sky-laget har vært tydelige på at det har nulltoleranse mot doping. Selv om Wiggins ikke har brutt noen regler med sin dispensasjon, så har det oppstått spekulasjoner.

Mistanke

Ifølge storavisen Daily Mail førte mistankene mot laget til at Det britiske antidopingbyrået (UKAD) fredag aksjonerte mot lagets hovedkvarter i Manchester.

Sky bekrefter opplysningene og erkjenner at Wiggins-saken har skapt hodebry for dem.

– Det har vært noen utfordrende uker for laget. Etter den siste tidens overskrifter vil vi gjerne bidra til å få fram fakta, heter det i en uttalelse. Den er formidlet til nettstedet Velonews.

Sky avviser å ha gjort noe ulovlig og lover å samarbeide med UKAD i tiden som kommer.

(NTB)