Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Sport

Mer
Min side Logg ut

Zidane-skallingen kan bli øl-logo

Kineser med lys idé.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Noen synes Zinedine Zidane dummet seg kraftig ut i sin fotballavskjed i VM-finalen. Andre har bare fått mer respekt for franskmannen.

Kinesiske Zhao Xiaokai bryr seg ikke, han vil bare tjene penger på Zidanes nedskalling av Marco Materazzi.

Han driver et PR-firma innen sport og har registert en skyggetegning av hendelsen som sitt varemerke. Det betalte Zhao Xiaokai drøyt 1500 kroner for, skriver nyhetsbyrået AP.

- To dager etter VM-finalen begynte jeg å tenke på å lage en logo ut av bildet. Bildet er veldig gjenkjennelig, og ved å bruke en silhuett unngår jeg å bryte fotballstjernenes imagerettigheter, sier kineseren til avia Bejing Daily.

Han er ikke den første i så fall blir rik på Zidanes villskap. Franske produsenter har allerede gått til topps på franske hitlister med låta «Coup de Boule» (kan oversettes til nedskalling).

Zhao Xiaokai ønsker å bruke svarthvitt-logoen på klær, sko, hatter og øl. For videresalg av rettighetene krever han en million yen (drøyt 900 000 kroner).

Zidane selv har ikke tjent ei krone på nedskallingen. Han ble idømt samfunnstjeneste og 40 000 kroner i bot da han forklarte seg for Fifa etter VM.

Fotomontasje: Dagbladet.no
Fotomontasje: Dagbladet.no Vis mer