VERDENS RÅESTE? Bugatti Veyron 16.4 Super Sport skal ifølge ryktene oppgraderes ytterligere. Foto: Bugatti
VERDENS RÅESTE? Bugatti Veyron 16.4 Super Sport skal ifølge ryktene oppgraderes ytterligere. Foto: BugattiVis mer

0-100 på 1,8 sekunder

Verdens råeste blir enda råere.

Les alt om Årets Bil 2013.

Denne får du neppe se på norske veier, kanskje ikke på noen vei i det hele tatt. Like fullt har Bugatti planer om å lage en enda råere versjon av bilen som allerede er verdens råeste - nemlig Veyron 16.4 Super Sport.

Verdensrekord Dagens versjon, som har vært produsert siden 2005, er kort og godt et monster. En åtteliters motor med 16 sylindre (W16) og fire turboer har fått bilen opp i en hastighet på svimlende 431 kilometer i timen. Det er registrert av Guiness som gjeldende verdensrekord for såkalte produksjonsbiler.

460 km/t Men nå ryktes det at Volkswagen-eide og ærverdige Bugatti jobber med en enda mer brutal Veyron som vil knuse denne verdensrekorden ettertrykkelig. Det skal Bugatti-ingeniørene få til ved å bruke mer karbon i konstruksjonen og øke antall hestekrefter fra 1200 til ganske imponerende 1600 hk.
Lavere vekt og et vanvittig antall krefter skal sette superduper-Veyron i stand til en toppfart over 460 km/t og greie 0-100 km/t på 1,8 sekunder.
Ingeniørene må antakelig også jobbe med aerodynamikken og ikke minst finne dekk som kan tåle så ekstreme hastigheter.

Skulle denne versjonen litt for rå så  går det jo an å nøye seg med familie-versjonen.

DOBBEL V-8: Bugatti Veyron 16.4 er utstyrt med en 16 sylinders motor. I praksis er maskinen sammensatt av to V-8'ere. Foto: AP/NTB Scanpix
DOBBEL V-8: Bugatti Veyron 16.4 er utstyrt med en 16 sylinders motor. I praksis er maskinen sammensatt av to V-8'ere. Foto: AP/NTB Scanpix Vis mer
KLASSISK Bugatti har laget heftige sportsbiler i utallige tiår, og selv i de nyeste, er mye av det klassiske beholdt. Foto: AP/NTB Scanpix
KLASSISK Bugatti har laget heftige sportsbiler i utallige tiår, og selv i de nyeste, er mye av det klassiske beholdt. Foto: AP/NTB Scanpix Vis mer