REKORDMENN: 46 timer bilkjøring i ett strekk for å bruke så lite diesel som mulig. Knut Wilthil og Henrik Borchgrevink er ikke som andre sjåfører. Foto: Petter Handeland
REKORDMENN: 46 timer bilkjøring i ett strekk for å bruke så lite diesel som mulig. Knut Wilthil og Henrik Borchgrevink er ikke som andre sjåfører. Foto: Petter HandelandVis mer

0,28 liter per mil med helt vanlig familiebil

Kjørte 2536 kilometer på én tank.

Nordmennene Knut Wilthil og Henrik Borchgrevink er i verdenstoppen når det gjelder økonomikjøring. Og her snakker vi om den ekstreme varianten.

I en stor, dieseldrevet familiebil kjørte de sist helg 2536,4 kilometer i ett strekk. De startet i Helsinki, kjørte nordover til grensa mellom Finland og Sverige før de vendte fronten på bilen sørover.

På vei hjem la de turen helt sør til Uddevalla før de vendte nordover igjen - hele veien langs ei relativt flat rute lagt opp for å kunne holde jevn fart.

REKORDBIL: Med denne Ford Mondeoen kjørte Wilthil og Borchgrevink fra Helsinki til Oslo med et gjennomsnittsforbruk på under 0,28 l/mil. Hekken er merket "SLOW", for de kjørte ikke fort. Foto: Ford
REKORDBIL: Med denne Ford Mondeoen kjørte Wilthil og Borchgrevink fra Helsinki til Oslo med et gjennomsnittsforbruk på under 0,28 l/mil. Hekken er merket "SLOW", for de kjørte ikke fort. Foto: Ford Vis mer

Målet var Oslo, som de greide med et nødskrik: Ved Skedsmokorset rett nord for hovedstaden var tanken tom. Da hadde de to kjørt i 46 timer og ti minutter.

Det gir en gjennomsnittsfart på temmelig nøyaktig 55 kilometer i timen, som også er grunnen til at rekordbilen er merket "SLOW" med store, oransje bokstaver på hekken.

Gjennomsnittsforbruket var på 0,279648 l/mil, som ifølge sjåførene er ny europarekord.

Helt vanlig bil Bilen de to brukte, var en Ford Mondeo 1,6 TDCi Econetic. Dette er en modell som er i vanlig salg, uten andre tilpasninger til rekordforsøket enn ekstra høyt lufttrykk i dekkene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Betegnelsen Econetic betyr at bilen har et sett relativt enkle tilpasninger som senker forbruket. Grovt sagt handler det om senket understell (gir lavere luftmotstand) endret girutveksling, lettrullende dekk og stopp/start-automatikk som gjør at motoren stopper når bilen står i ro.

Da vi testet 2009-modellen av bilen (den er seinere noe endret i en såkalt midtlivsoppgardering), kalte vi den en "fornuftig kjøremester".

Forsøkte seg fra Murmansk Wilthil og Borchgrevink har vært ute på lange kjøreturer før. I fjor gjorde de et rekordforsøk fra Murmansk til Oslo, men da kom de skeivt ut: Veiene i Russland var for dårlige, og det ga for høyt forbruk i starten. Dårlig vær fikk de også.

Derfor greide de "bare" 216 mil på én tank. Også da kjørte de en Ford Mondeo Econetic.

Av den turen lærte de at de måtte planlegge enda bedre om det skulle bli rekord. Årets rute ble lagt opp for å gi så gode muligheter som mulig til å holde jevn fart. Store høydeforskjeller har de også unngått - en greier aldri å ta igjen i nedoverbakke det en har brukt ekstra oppover.

Ekspertenes økonomikjøringstips Da vi snakket med Wilthil og Borchgrevink før rekordforsøket, trakk de fram det som tilsynelatende er enkle kjøreregler når det handler om å kjøre så billig som mulig.

• Ikke ha dårlig tid! Hold god avstand, se langt framover og planlegg kjøringen. Ideelt sett skal du bruke bremsen så lite som mulig. • Hold øye med farta. Du sparer veldig lite tid på å øke for eksempel fra 80 til 90 km/t. • Sjekk lufttrykk i dekk. • Ikke kjør rundt med bilen full av tunge ting du ikke trenger. Unngå bruk av takstativ og skibokser når det er praktisk mulig. • Gir smart, hold turtall så lavt som mulig uten at du presser motoren. Rull med høyt gir koblet inn når du kan - da bruker ikke motoren drivstoff i det hele tatt.
Les også:

Disse bilene er billigst i drift
Velg rett motor, spar MYE drivstoff
Kjør smart, og du kan halvere forbruket
Slik fungerer en hybrid
Verdens beste baksete

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.