SLET LENGE: Benedicte Bekkelund ble gravid i godt voksen alder. Da hun fant ut at barnet hun bar på hadde Downs syndrom, tok hun valget hun beskriver som umulig. I fjerde måned avbrøt hun svangerskapet og fødte datteren som ikke fikk leve. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet 
SLET LENGE: Benedicte Bekkelund ble gravid i godt voksen alder. Da hun fant ut at barnet hun bar på hadde Downs syndrom, tok hun valget hun beskriver som umulig. I fjerde måned avbrøt hun svangerskapet og fødte datteren som ikke fikk leve. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet Vis mer

Sliter etter abort

1 av 5 kvinner sliter med senskader etter abort

Benedicte Bekkelund: - Følte jeg tok livet av min egen datter.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

- I lang tid etterpå var jeg forvirra både psykisk og fysisk. Jeg var desperat etter å lage et barn etterpå som en del av sorgprosessen, sier Benedicte Bekkelund.

Tobarnsmoren ble gravid som 44-åring og var helt klar på at hun skulle beholde barnet. Fra før har hun to store gutter som da var 16 og 11 år. Hun var skilt fra deres far og var ikke sammen med barnefaren til barnet hun bar på, men de gledet seg begge til å bli foreldre til den lille jenta i magen.

Svangerskapsavbrudd i Norge De siste ti årene har aborttallene gått ned.i 2015 ble nesten 8 av 10 aborter ble utført før 9. uke. De fleste aborter ble utført i aldersgruppene under 30 år.I 2015 ble det utført 14 001 aborter i Norge. Det tilsvarer 11,7 aborter per 1000 kvinner.I 2015 ble om lag 80 prosent av alle svangerskapsavbrudd utført før uke ni.Over 95 prosent av abortene er selvbestemte, 95,8 prosent i 2015.Dersom kvinnen er mer enn 12 uker på vei, må begjæring om svangerskapsavbrudd behandles av ei nemnd.Rapporten for 2015 viser at 590 nemndbehandla avbrudd ble utført. Dette utgjør cirka fire prosent av alle avbrudd.

Kilde: Folkehelseinstituttet

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn