Flysikkerhet

10 000 fugle-kollisjoner hvert år

Skjer også i Norge. Nye metoder for å hindre ulykker utvikles stadig.

De fleste husker den mirakuløse nødlandingen på Hudson River i 2009. Kaptein Chesley Sullenberger klarte på spektakulært vis å nødlande US Airways flyet han nettopp hadde lettet fra La Guardia-flyplassen med på elva etter å ha fått en fugl i motoren.

Alle overlevde nødlandingen, Sullenberger ble en helt. Men episoden viste at uansett hvor solide og sikre dagens fly er, kan de også være sårbare.

Hvert eneste år rapporteres det inn rundt 10 000 sammenstøt mellom fugler og fly. Tallet er økende, ikke unaturlig med den store økningen vi har sett i kommersiell luftfart de siste åra, skriver Conde Nast Traveler. Men økningen skyldes også bedre rapporteringssystemer.

Også i Norge

Og tro ikke at dette bare skjer i utlandet. Også i Norge kolliderer fugler og fly.

NØDLANDING: Flyet traff en fugl rett etter avgang og kapteinen måtte nødlande på Hudson-elva i New York i 2009. Alle overlevde. Foto: NTB Scanpix
NØDLANDING: Flyet traff en fugl rett etter avgang og kapteinen måtte nødlande på Hudson-elva i New York i 2009. Alle overlevde. Foto: NTB Scanpix Vis mer

- Mange lufthavner opplever utfordringer med fugl. Stavanger lufthavn Sola er blant de flyplassene i Norge med flest sammenstøt mellom fly og fugler. Avinor jobber intenst med å sette inn tiltak for å redusere problemet, sier Gurli Høeg Ulverud, kommunikasjonssjef i Avinor til Dagbladet.

- Blir et fly først truffet kan det i verste fall få katastrofale følger som flyhavari. Men det vanligste er at et sammenstøt får verst konsekvenser for fugl og ikke fly, sier hun.

Egen fuglebil og laser

Likevel skaper slike episoder forsinkelser i trafikken fordi et fly som er truffet må undersøkes av tekniker før det kan fly igjen. De ansatte som jobber med dette jobber innenfor plass-, brann- og redningstjenesten. De har også ansvar for vedlikeholdsarbeid og sikkerhet knyttet til flyging generelt.

- På Sola har de en «fuglebil» ute og skremmer fugler så lenge det er trafikk på lufthavna. I perioder der det er mye fugler kompletteres det gjerne med flere biler for å holde fuglene borte, sier Høeg Ulverud.

ROMA: Dette flyet landet trygt i Roma, men hadde store fugleflokker i nærheten. Bildet er fra 2013. Foto: NTB Scanpix
ROMA: Dette flyet landet trygt i Roma, men hadde store fugleflokker i nærheten. Bildet er fra 2013. Foto: NTB Scanpix Vis mer

- Velkjente tiltak er å skremme fuglene med skremmeskudd og håndholdt laser. På Sola har man nå tatt i bruk robotgressklippere for å klippe langs rullebanen. Primæroppgaven til disse er selvsagt å klippe gras og dermed holde insekter/fuglemat borte, men de virker også forstyrrende på fuglene som holder seg unna områdene robotklipperne beveger seg i, sier kommunikasjonssjefen.

Flere episoder i år

I 2017 mistet et Air Asia-fly en motor etter å ha truffet en stor fugl. Og også i år har flere episoder vært rapportert.

Blant annet måtte et fly fra Fargo avbryte turen til Denver og returnere etter at en fugl traff flyets frontparti. Også i Skottland skjedde det samme nylig, da et fly som lettet fra Shetlandsøyene traff en fugl og måtte snu.

I de aller fleste tilfeller, i så godt som alle faktisk, ender slike kollisjoner bra. Flyene er konstruert for å tåle enormt mye, og selv om en motor skulle bli slått ut, kan flyene komme seg trygt ned på bakken med bare en motor i drift.

Radarovervåking

Rundt om i verden praktiseres mange forskjellige metoder for å holde fly og fugler atskilt for å hindre «birdstrikes». Flere flyplasser har egne vakter som passer på og skremmer fuglene vekk når det er fly som skal lande eller lette. Andre steder prioriteres det – som på Sola – å gjøre nærområdet rundt flyplassen mindre attraktiv for fuglene, blant annet ved å erstatte gras med grus.

I USA er det til og med tatt i bruk griser, som i Salt Lake City, som skal spise opp maten fuglene søker. I Florida brukes spesialtrente hunder til å jage fuglene. LED-lys som skal illudere rovdyrøyne er også forsøkt.

I Washington er det vanlig å bruke fyrverkeri for å skremme fuglene.

Og ved noen av verdens desidert mest trafikkerte flyplasser, som Schiphol i Amsterdam, O'Hare i Chicago og ved Istanbul Airport som er i ferd med å åpne i disse dager, er det installert avanserte radarsystemer som skal kunne fange opp fugle-aktivitet opptil flere kilometer fra selve flyplassen. Nærmer en flokk seg, kan bemanningen ta forholdsregler for å skremme fuglene bort fra flyenes korridorer.

Flyplassen i Seattle var den første som innførte et slikt system i 2017, skriver Wall Street Journal.