UT PÅ TUR: Mitsubishi Outlander og Honda CR-V er to trygge SUV'er du kan få fra 100.000 kroner. Foto: AUTOFIL
UT PÅ TUR: Mitsubishi Outlander og Honda CR-V er to trygge SUV'er du kan få fra 100.000 kroner. Foto: AUTOFILVis mer

10 4x4-biler til 100 000 kroner

De kommer i alle former og størrelser, men ikke minst: De kommer seg fram! Her er 10 firehjulstrekkere du kanskje en gang drømte om - og nå får du dem til gi-bort-pris.

Dinside Biler med firehjulstrekk har de siste årene kommet som et skudd i Norge, og i dag har tredje personbil som selges i Norge trekk på alle fire hjulene.

Dermed bugner det også over på bruktmarkedet av bilene som «aldri» setter seg fast selv opp den siste kneika til hytta.

Faktisk er mer enn hver fjerde bil til salgs på finn.no en firehjulstrekker.

Vi har funnet fram til 10 brukte og rimelige firehjulstrekkere som er verdt å vurdere.

2004-2006 Alfa Romeo 156 Q4 Crosswagon
Motor: 1,9 JTD (diesel)

Alfa Romeo har faktisk laget en «Norges-bil», og den heter 156 Q4 Crosswagon. Q4 er utstyrt med Torsen C-differensial som sender 57 prosent kraft bakover, og 43 prosent til forhjulene. Ved overstyring kan systemet sende 72 prosent av kraften til forhjulene, og ved understyring kan det sende 78 prosent til bakhjulene. Den har også 6,5 centimeter høyere bakkeklaring enn standardutgaven av 156 med firehjulstrekk: Sportwagon Q4.

SJELDEN OG LEKKER: Alfa Romeo 156 Crosswagon Foto: ALFA ROMEO
SJELDEN OG LEKKER: Alfa Romeo 156 Crosswagon Foto: ALFA ROMEO Vis mer

Hvorfor kjøpe: Glimrende framkommelighet, lidenskapelig utvendig- og innvendig design, og hakket bedre kvalitet enn utgavene fra 1997-2004.

Les mer om Alfa Romeo 156

2006-2012 Suzuki SX4
Motor: 1,6 og 2,0 VVT i bensin/1,9 DDiS og 2,0 DDiS diesel

Ifølge sjefsingeniøren Osamu Honda er SX4 bedre på alle områder enn lillebroren Swift. Den er også 12 centimeter lenger og har et firehjulstrekksystem som kan kjøres i tre programmer: FWD, 4WD-Auto - hvor den er forhjulsdrevet til den mister festet, og fordeler kraft til bakhjulene - eller man kan låse den i 4WD opp til 60 km/t. Den er overraskende romslig på innsiden, og en av bruktbilene med minst feil på markedet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvorfor kjøpe? Med 19 cm bakkeklaring er den en herlig, liten klatremus. Og som bonus: Den er designet av samme mann som står bak blant annet biler fra Lamborghini, Maserati, Alfa Romeo og Lotus.

LITEN, MEN PRAKTISK: Suzuki SX4  Foto: SUZUKI
LITEN, MEN PRAKTISK: Suzuki SX4 Foto: SUZUKI Vis mer

Les mer om Suzuki SX4

2001-2005/07 Mitsubishi Outlander
(*2.generasjon kom til Norge i 2007).
Motor: 2,0 og 2,4 bensin

Outlander er en såkalt folke-favoritt i Norge, og den regnes som en av de mest robuste bruktbilene i sitt segment. Førstegenerasjonen får man kun med bensinmotorer, og en av disse er en nedtrimmet utgave av Lancer EVO VIII turbomotoren som yter 202 hk. Med åpen differensial foran og bak og viskosekobling på senterdifferensialen er det ingen ventetid for at elektronikken skal bestemme hvilke hjul som trenger kraft. Denne drar på alle fire gjennom gjørma!

Hvorfor kjøpe? Den er stillegående og svært komfortabel, og til tross for bare bensinmotorer går den relativt gjerrig.

Les mer om Mitsubishi Outlander

1997-2005 Toyota Hilux
Motor: 2,0, 2,4, 2,7, og 3,4 bensin / 2,4 D-4D, 2,5 D-4D turbodiesel og 3,0 diesel

KLASSISK OG GOD: Mitsubishi Outlander Foto: MITSUBISHI
KLASSISK OG GOD: Mitsubishi Outlander Foto: MITSUBISHI Vis mer

Et arbeidsjern uten like - og en arbeidskars aller beste kamerat. En uslitelig pick-up som gutta i Top Gear forgjeves prøvde å ta livet av både ved drukning og sprenging. Den finnes i forskjellige utgaver som avgjør hvor mange sitteplasser man har, og hvor mye last man får på planet.

Hvorfor kjøpe? Med klassens beste akselavstand og mulighet for differensialbrems, er terrengegenskapene bedre enn du sannsynligvis noen gang kommer til å trenge.

Les mer om Toyota Hilux

2001-2006 Ssangyong Rexton
Motor: 2,7 og 2,9 diesel og 3,2 bensin

En duvende, svær koreaner med amerikatendenser når det gjelder kjørestil. Det duver komfortabelt av gårde, men humper og skarpe ujevnheter liker den dårlig. Rexton kan også skilte med lavgir, og kunne gjerne vært litt mer påkostet i interiøravdelingen. Den ble nesten utelukkende solgt som varebil, men de fleste er nå bygd fritt om til 5-seters personbil.
Hvorfor kjøpe? Pent design, velfungerende firehjulstrekk og motorer og girkasse levert fra Mercedes er ting som taler for.

Les mer om Ssangyong Rexton

1997-2005 Mercedes ML
Motor: 2,3, 3,2, 3,7, 4,3, 5,0, 5,4 bensin og 2,7 og 4,0 diesel

USLITELIG PICKUP: Toyota Hilux Foto: AUTOFIL
USLITELIG PICKUP: Toyota Hilux Foto: AUTOFIL Vis mer

SUV-en som skulle ta for seg Range Rover og senere BMW X5, fikk en del rusk i trompeten de aller første årene - da den ble bygget i USA. 2002-modeller og nyere som ble produsert i Østerrike, skal imidlertid være mye bedre. Likevel er dette en veldig populær bil, og som på ekte Mercedes-vis er den komfortabel som få. For de autofile, kan den lokke med både 4,3-liters V8 og en AMG-utgave med 5,5-liters V8.

Hvorfor kjøpe? Lavgir på 4matic-systemet. Føles solid og er veldig romslig.

Les mer om Mercedes-Benz ML

1998-2006 Audi TT
Motor: 1,8 turbo (180 hk/225 hk) og 3,2 VR6 250 hk bensin

Aldri har det vært billigere å se trendy ut. Første generasjon TT ser fortsatt provoserende ut, og vrien å sette alder på. TT ble bygd på A3-plattformen, som gjorde at det gamle quattro-systemet ikke passet. Dermed ble det utviklet et nytt quattro/Haldex-system til TT, som fordeler kreftene litt hurtigere enn tidligere. Av motoralternativene, er det bare den minste på 180 hk at firehjulstrekk er ekstrautstyr.

KOREANER MED MERCEDES-HJERTE: Ssangyoung Rexton  Foto: SSANGYONG
KOREANER MED MERCEDES-HJERTE: Ssangyoung Rexton Foto: SSANGYONG Vis mer

Hvorfor kjøpe: Billig sportsbil - med firehjulstrekk. Tidløst design.

Les mer om Audi TT

2006-2013 Toyota RAV4
Motor: 2,0, 2,4, 2,5 og 3,5 bensin og 2,2 diesel

RAV4 er et av de aller beste bruktbilkjøpene, med svært høy score hos kontrollorganet Dekra. Med Toyotas kvalitet, ledet RAV4 overlegent i sitt segment da den kom i 1995. Og tredjegenerasjonen vi snakker om her, er enda bedre. Den gir ingen eksklusivitetsfølelse, men den gir deg definitivt et langt mer problemfritt bilhold. Fås med manuell, automat og SVT-girkasse. Mest populær er definitivt 2,2 D-4D motoren.

Hvorfor kjøpe? Tryggere bilkjøp finnes knapt.

GAMMEL LUKSUS: Mercedes-Benz ML  Foto: AUTOFIL
GAMMEL LUKSUS: Mercedes-Benz ML Foto: AUTOFIL Vis mer

Les mer om Toyota RAV4

2002-2006 Honda CR-V
Motor: 2,0 bensin og 2,2 diesel

En herlig kompakt familie-SUV med masse smarte løsninger, og greit med utstyr - spesielt på utstyrsvarianten ES. I første omgang ble den kun tilgjengelig med 2-liters bensinmotor på 150 hk, men etter faceliften som kom i 2005, fikk den både antiskrens (ESP) og en dieselmotor på 2,2 liter. Finnes både med manuell- og automatkasse, hvor sistnevnte tjener bilen best.

Hvorfor kjøpe? Smarte interiørløsninger og kanskje klassens mest komfortable på ren asfaltkjøring.

Les mer om Honda CR-V

2005-2010 VW Passat 4-motion
Motor: 2,0 FSI og 3,2 FSI bensin eller 2,0 TDI diesel

Dette er familiefavoritten som alle andre bilprodusenter bruker som målestokk i denne klassen. Sjette generasjon Passat fikk et tiltrengt løft i design og er som regel godt utstyrt. Med Haldex-basert firehjulstrekksystem som VW kaller 4-motion, et kjedsommelig korrekt interiør med masse plass både i sedan- og stasjonsvogn-utgave, er Passat nesten irriterende bra. Men den har ikke vært feilfri: En del biler har hatt ulyd fra stepmotoren på klimaanlegget og vært plaget med at lakken slipper og løsner i store flak.

SPORT TIL MINIPRIS: Audi TT Foto: RUNE NESHEIM
SPORT TIL MINIPRIS: Audi TT Foto: RUNE NESHEIM Vis mer

Hvorfor kjøpe? Stor plass til hele familien. Alltid populær på bruktmarkedet og derfor enkel å selge igjen.

Les mer om VW Passat

Saken ble opprinnelig publisert på Dinside Les her.

SIKKER VINNER: Toyota RAV4. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
SIKKER VINNER: Toyota RAV4. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN Vis mer
JAPANSK SLITER: Honda CR-V Foto: AUTOFIL
JAPANSK SLITER: Honda CR-V Foto: AUTOFIL Vis mer
FAMILIEBIL NR. 1: VW Passat Foto: ESPEN STENSRUD
FAMILIEBIL NR. 1: VW Passat Foto: ESPEN STENSRUD Vis mer