110 argumenter for et tryggere bruktbilkjøp

Da EU-kontrollen kom, gikk antall NAF-tester ned. Nå svarer NAF med å doble sjekkpunktene.

SJEKKER 110 PUNKTER: Kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen (t.v.) og kontrollør Rolf Erik Nilsen i NAF sørger for at du ikke kjøper katta i sekken om du tar bruktbilen du har lyst på til en NAF-test før du skriver kontrakt. Foto: TORMOD BRENNA
SJEKKER 110 PUNKTER: Kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen (t.v.) og kontrollør Rolf Erik Nilsen i NAF sørger for at du ikke kjøper katta i sekken om du tar bruktbilen du har lyst på til en NAF-test før du skriver kontrakt. Foto: TORMOD BRENNAVis mer

(Dagbladet): Om NAF-testen ikke var obligatorisk, så var den i alle fall et anerkjent verktøy for en slags sikkerhet mellom kjøper og selger av brukte biler.

Da EU-kontrollen kom, overtok den mye av rollen. Var bilen EU-godkjent, var det meste greit.

- Da er det greit å vite at en EU-kontroll er noe helt annet enn en NAF-test. En EU-kontroll er langt på vei en test som vurderer om bilen oppfyller de pålagte kravene til trafikksikkerhet.  Den sier lite eller ingenting om bilens tekniske tilstand, sier kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen.

- Er det en ulyd i girkassa, kommer ikke det fram på EU-kontrollen. Det gjør heller ikke tidligere kollisjonsskader som ikke er fagmessig reparert, eller indikasjoner på kilometerjuks. Det gjør det på en NAF-test, sier han.

Dobler sjekkpunktene Nå har NAF relansert NAF-testen - og doblet antall sjekkpunkter til 110.

SJEKKES NØYE: Rolf Erik Nilsen i ferd med å sjekke 110 punkter på en bruktbil. Foto: TORMOD BRENNA
SJEKKES NØYE: Rolf Erik Nilsen i ferd med å sjekke 110 punkter på en bruktbil. Foto: TORMOD BRENNA Vis mer

- Det betyr at kvalifiserte fagfolk går over så og si alt på bilen og gir en ærlig og objektiv vurdering av tilstanden. Dette er den eneste nøytrale testen i sitt slag i Norge, og gir etter vår oppfatning et godt grunnlag for å vurdere om den aktuelle bilen er verdt å kjøpe eller ikke, sier Engebretsen.

Prisen for testen er 2450 kroner (1990 for medlemmer).

- Da bruker vi halvannen time på å gå over absolutt hele bilen. Du betaler for en nøytral fagmessig vurdering utført av fagfolk som har generell kompetanse i tillegg til en unik database over den aktuelle biltypen.

- Vi har mange eksempler på at den pengene har vært vel anvendt, sier Engebretsen.
 
Som å spille Lotto - Litt for mange, etter vårt syn, kjøper bil -gjerne til 150-200 000 kroner - etter et kvarters titt og litt dekksparking på en bensinstasjon på kveldstid. De forelsker seg litt, faller for bilen og kjøper mer med hjertet enn med hodet.

- Det kan gå bra, men det kan også bli en svært dyr affære om bilen har feil du ikke ser. Det blir litt som å spille Lotto, sier Engebretsen.

- Da hjelper det lite om bilen der og da ser fin ut.

- Hva om selger ikke lar deg ta bilen på en NAF-test?

- Joda, vi har hatt eksempler på det. Også at selgeren ville avbryte testen halvveis. Da sier det seg vel selv at alt ikke er som det skal, og du kjøper du ikke den bilen, sier Engebretsen, og understreker at selv om NAF-testen hovedsaklig er et verktøy for kjøper, gir den også selger en form for sikkerhet.

Kjøp og salg av bruktbiler topper klagesakene i Forbrukerrådet.

- Jeg tør påstå at mange av disse sakene kunne vært unngått om kjøperne hadde tatt en tur innom en NAF-stasjon og fått bilen vurdert av våre fagfolk før kjøpet, sier Engebretsen.