KOLLEKTIVT: Elbilen har mange ulemper, men også mange fordeler. Nesten gratis drivstoff, gratis bom og parkering, samt rød løper rett inn til sentrum. Foto: STEIN INGE STØLEN / Autofil
KOLLEKTIVT: Elbilen har mange ulemper, men også mange fordeler. Nesten gratis drivstoff, gratis bom og parkering, samt rød løper rett inn til sentrum. Foto: STEIN INGE STØLEN / AutofilVis mer

15 mil til jobb koster bare 10 kroner i drivstoff

Pendlertest av VW e-up!

• Flere bilsaker på db.no/bil.

(Dagbladet): Å være langpendler kan koste flere hundre kroner dagen. Med en elbil kommer man seg raskere på jobb - for en tier.

Det florerer av Nissan Leaf og trillingene Mitsubishi i-MiEV, Citroën C-Zero og Peugeot iOn på veiene, men VW e-up! er kanskje den mest spennende for jobbpendlere akkurat nå med en startpris på 190 000 kroner.

Smart bremsefunksjon Utgangspunktet for VWs første elbil er deres billigste bybil - up!

PENDLERTEST: Vi testet hvordan det gikk å langpendle med Volkswagen e-up! Det fungerte fint, men du må planlegge godt. Foto: RUNE M. NESHEIM
PENDLERTEST: Vi testet hvordan det gikk å langpendle med Volkswagen e-up! Det fungerte fint, men du må planlegge godt. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

Volkswagen oppgir selv veldig forsiktige estimater når det gjelder rekkevidde. Fabrikken sier 16 mil, her hjemme sier de 8 til 10 mil om vinteren. Det gjør de rett i, for lenger kommer du ikke med e-up!.

Elbilen har noen iboende fordeler man fort blir veldig glad i. Den suser effektivt og lydløst i bytrafikk, men mister gradvis piffen oppover i fart. 0 - 50 går unna på 3,75 sekunder, mens veien til 100 tar 12,5.

Elbiler benytter enhver anledning til å lade, og har en innebygd motorbrems som gir strøm tilbake når du slipper gassen. I e-up! kan du velge regenerering i tre trinn ved å vippe spaken mot høyre.

Støysvak På vei over E16 over Sollihøgda får jeg svettetokter. Plutselig står det 3,5 mil rekkevidde over toppen. Men etter å ha trillet ned igjen til Sundvollen, har den ladet seg opp til 5 mil igjen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

REISERUTA: Nakkerud - Oslo sentrum tur retur er 79 kilometer. Over E16 Sollihøgda må bilen klatre 550 effektive høydemeter.
REISERUTA: Nakkerud - Oslo sentrum tur retur er 79 kilometer. Over E16 Sollihøgda må bilen klatre 550 effektive høydemeter. Vis mer

Det tunge batteriet har en gunstig plassering i gulvet, godt innenfor alle hjul. Da plantes tyngden på rett sted og man får kjøreegenskaper og god komfort på kjøpet.

Den lille bilen er utrolig nøytral, og gir et trygt inntrykk. Et strengt oppsatt ESP-system lar deg ikke provosere fram hjulslipp, og toppfarten på 130 km/t vil føles udramatisk.

Støynivået er veldig lavt med tanke på hvilken prisklasse vi snakker om. Uhøytidelige støymålinger viser 72 - 75 desibel. Til sammenligning har Tesla Model S en grunnstøy på 75 - 76.

DU MÅ PLANLEGGE: Det tar åtte timer å lade opp batteriene, så du kan glemme korte arbeidsdager. Å ankomme Oslo etter klokka 08, er heller ikke smart om du har tenkt å finne gratis p-plass med ladepunkt.
DU MÅ PLANLEGGE: Det tar åtte timer å lade opp batteriene, så du kan glemme korte arbeidsdager. Å ankomme Oslo etter klokka 08, er heller ikke smart om du har tenkt å finne gratis p-plass med ladepunkt. Vis mer

VW e-up! er liten, men fire personer på 175 cm er nok like gode venner etter timen det tar å bruke opp strømmen. Forsetene har høydejustering, men er ikke laget for folk på 190 cm. Når man heller ikke kan dra til seg rattet, blir ikke sittestillingen mer enn ok.

Bagasjerommet er bitte lite, men du får plass til to-tre små bager. Tar du ut gulvet, åpenbarer det seg en dyp brønn som nesten dobler kapasiteten.

Rekkeviddeangst Du må lide litt som langpendler i elbil.

Du må planlegge. Det tar åtte timer å lade opp batteriene, så du kan glemme korte arbeidsdager. Å ankomme Oslo etter klokka 08, er heller ikke smart om du har tenkt å finne gratis p-plass med ladepunkt.

ECO-MODUS: Når rekkevidden blir lav, går bilen automatisk ned på Eco-modus, som tillater litt mindre gassbruk.
ECO-MODUS: Når rekkevidden blir lav, går bilen automatisk ned på Eco-modus, som tillater litt mindre gassbruk. Vis mer

Når rekkevidden blir lav, går bilen automatisk ned på Eco-modus, som tillater litt mindre gassbruk. Når du har mindre enn én mil igjen, stenger den av varmeapparatet.

Er det lite trafikk, og du ligger jevnt i fartsgrensa hele veien, er bilen helt tom når du triller inn på gårdsplassen hjemme. Og skal du et ærend når du kommer hjem, bør du kjøre i «Eco+»-modus med jakka på hele veien for å spare på strømmen.

Varmeapparatet er for øvrig ikke helt i samme klasse som i vanlige biler. Du må opp et par grader ekstra for å føle samme komfort. Varmetråder i frontruta hjelper defrosteren om morgenen.

Økonomi Ulempene kan du kanskje leve med når du ser regnestykket:

• BIL/BUSS: På grunn av trafikken, pleier jeg å kjøre bil 18 kilometer til en pendlerparkering. Derfra tar jeg buss til jobb. Jeg må gå drøyt fem minutter i hver ende, og totalt tar turen meg en time og førti minutter. Med buss og diesel koster turen 230 kroner hver dag.

• DIESELBIL: Dersom jeg velger å kjøre bilen min helt inn, blir regnestykket enda dårligere. Min bil bruker en halvliter diesel på mila og jeg må gjennom to bommer. I daglige kostnader kommer dette på cirka 140 kroner. Så kommer parkering i tillegg, minimum 200 kroner om dagen.

• ELBIL: E-up klarer seg med strøm tilsvarende 10 kroner hver vei. Siden jeg lader gratis én vei, blir det en klingende tier i utgifter. Jeg slipper kø, bompenger og både står og lader gratis på offentlige parkeringsplasser. Da blir den plutselig et veldig aktuelt alternativ.

• Konklusjon: Ja, langpendlere - dere kan kjøpe elbil! Men skal du noe annet samme dag, bør du ha tilgang til en bil til.

• Les også: Bommet på elbilkjøpet? Få pengene tilbake!

DU MÅ PLANLEGGE: Det fungerte fint å langpendle med ebil, men du må planlegge godt.
DU MÅ PLANLEGGE: Det fungerte fint å langpendle med ebil, men du må planlegge godt. Vis mer