18-åringen som laget denne er nok smartere enn de fleste av oss

Denne lyspære svever helt fritt i lufta - og den lyser!

(Dagbladet): Elektroteknikk-studenten Chris Rieger fra universitetet i Queensland i Australia har fått ett lite internasjonalt gjennombrudd med videoen du kan se øverst i denne saken.

Etter mange timers forberedelser og flisespikking i selve sammensetningen, kunne han nemlig filme sin svevende lyspære og legge den ut på nettet.

Den imponerende videoen har spredt seg siden den ble lagt ut tidligere i juli, og Chris sier til Dagbladet at responsen har tatt ham på senga.

- Tro meg, innboksen min er mer enn stappfull. Jeg ville bare vise den til vennene mine og en professor og var fornøyd da jeg hadde fått 120 visninger, sier Chris.

Brukte mange netter på research Nå har visningstallet for lengst passert 200 000. Og det er lett å skjønne at videoen sprer seg. Chris har nemlig satt sammen en imponerende liten dings. Ved å kombinere trådløs kraftoverføring og magnetisk levitasjonskraft har han laget en lyspære som svever fritt i lufta - og som faktisk funker.

- Jeg fikk ideen til dette da jeg begynte mitt eventyr med trådløs kraftoverføring. Jeg brukte mange netter på å forske på og perfeksjonere metodene mine, sier han.

Etter en liten pause der han utforsket noen elektromagnetiske prosjekter startet han arbeidet med levitasjonsprosessen, der han altså bruker magnetisk kraft til å få lyspæra til å sveve fritt i lufta.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- En dag tenkte jeg at jeg måtte kombinere de to prosjektene, og jeg hadde sett et bilde på nettet av en svevende lyspære, sier han.

- Konseptet bak er enkelt 18-åringen har finstudert flere prosjekter innen trådløs kraftoverføring og magnetisk levitasjon, men fant ut at det ikke var så mange som hadde forsøkt å kombinere de to teknikkene.

- Når du har fått til begge metodene handler det egentlig bare om å sette det sammen, sier han.

Chris legger ikke skjul på at han måtte prøve og feile mange ganger. «Til slutt hadde jeg en eske full av forkastet materiale», sier han.

SVEVER FRITT: Ved hjelp av magnetisk levitasjonskraft svever lyspæra i lufta som om det skulle ha vært et filmtriks. Foto: Chris Rieger.
SVEVER FRITT: Ved hjelp av magnetisk levitasjonskraft svever lyspæra i lufta som om det skulle ha vært et filmtriks. Foto: Chris Rieger. Vis mer

- Det er ganske vanskelig å gjennomføre det skikkelig, men konseptet bak er ganske enkelt og noe du kan lære deg med litt elementær fysikk, sier han.

Planlegger større prosjekt På hjemmesida si har 18-åringen lagt ut detaljer om hvordan den svevende lyspæra ble satt sammen. Nå planlegger australieren med tyske foreldre neste prosjekt: En ny svevende lyspære med større kraft og et bedre kontrollsystem.

- Jeg håper jeg kan få noen spennende funksjoner som datastyrt høydekontroll og dimming av lyset, sier Rieger.

De som kjenner 18-åringen er nok ikke overrasket over at han er villig til å bruke flere måneder på prosjekter som dette.

- Jeg har alltid vært interessert i alt som har med elektrisitet å gjøre, sier han til Dagbladet.

hjemmesida hans kan du lese mer om prosjektet.

LITEN: Konstruksjonen er ikke stor, men 18-åringen jobber nå med kraftigere saker. Foto: Chris Rieger.
LITEN: Konstruksjonen er ikke stor, men 18-åringen jobber nå med kraftigere saker. Foto: Chris Rieger. Vis mer