20 gode modeller for deg som vil ha noe annet

De gode bilene nesten ingen kjøper.

SELGER LITE: Skoda Yeti. Alle foto: Egil Nordlien, HM Foto og Vi Menn Bil Top Gear-redaksjonen
SELGER LITE: Skoda Yeti. Alle foto: Egil Nordlien, HM Foto og Vi Menn Bil Top Gear-redaksjonenVis mer

• Flere bilsaker på db.no/bil.

Det er nesten 300 bilmodeller å velge blant i vanlig handel, viser Opplysningsrådet for veitrafikkens kjøretøydata.

VW SCIROCCO: Golfs sportslige søster har mye mer særpreg enn en Golf, men VW-importøren får knapt nok solgt den. Alle foto: Egil Nordlien, HM Foto og Vi Menn Bil Top Gear-redaksjonen
VW SCIROCCO: Golfs sportslige søster har mye mer særpreg enn en Golf, men VW-importøren får knapt nok solgt den. Alle foto: Egil Nordlien, HM Foto og Vi Menn Bil Top Gear-redaksjonen Vis mer

Men det betyr ikke at Ola og Kari boltrer seg i valgmuligheter når de skal kjøpe bil. De fleste går i de samme bilforretningene, for de seks største merkene står for godt over halvparten av det totale bilsalget.

Vel innenfor dørene er det bare et fåtall modeller kundene flokker seg rundt.

KJØPERNE GÅR I FLOKK: Flåteanalytiker Espen Soltvedt i Leaseplan. Foto: Leaseplan
KJØPERNE GÅR I FLOKK: Flåteanalytiker Espen Soltvedt i Leaseplan. Foto: Leaseplan Vis mer

Registreringstallene viser at det er solgt 93 616 nye biler i Norge til og med august i år. De ti mest solgte modellene står for 30 prosent av salget alene.

De 22 modellene på toppen av salgslista dekker halvparten av bilsalget. Resten fordeler seg altså på nesten 280 modeller.

Gode alternativer Bare for å ha nevnt det: Norges soleklare bestselger, VW Golf, står alene for 5,4 prosent av nybilsalget.

Mer enn hver tjuende nybil er en Golf. Og det til og med før den er kommet som stasjonsvogn.

Når de fleste kjøper biler fra et fåtall merker og fra et lavt antall modeller, er det lett å finne gode alternativer som skiller seg ut fra det naboene har.

MINI CLUBMAN COOPER. Foto: Vi Menn Bil Top Gear-redaksjonen
MINI CLUBMAN COOPER. Foto: Vi Menn Bil Top Gear-redaksjonen Vis mer

Men det er flere ting du bør passe på - om du ikke vil tape store penger når bilen en gang skal selges.

Unngå store avvik - Du bør ikke kjøpe den bilen som avviker mest fra gjennomsnittet i sin bilklasse.

- For eksempel bør du ikke kjøpe en bil med manuelt gir dersom alle sammenlignbare biler selges med automat, eller velge tohjulsdrift hvis alle velger firehjulsdrift for den biltypen du skal kjøpe, sier flåteanalytiker Espen Soltvedt i Leaseplan.

VW TOUAREG. Foto: Vi Menn Bil Top Gear-redaksjonen
VW TOUAREG. Foto: Vi Menn Bil Top Gear-redaksjonen Vis mer

Leasingselskapet har en bilpark på 38 500 biler og har dermed inngående kjennskap til så vel nybiler som markedet for nyere bruktbiler.

Går i flokk - På nybilmarkedet ser vi at folk går i flokker. Klassiske SUV-kjøpere på Oslo vest ser nå på Tesla Model S. Stasjonsvognfolk er på jakt etter en SUV med firehjulsdrift.

- Vinneroppskriften er en bil som favner bredt. Nummer to på salgslistene i dag, Mazda CX-5, er en slik bil. Den tar kunder fra alle andre steder, sier Soltvedt.

ALFA ROMEO MITO. Foto: Vi Menn Bil Top Gear-redaksjonen
ALFA ROMEO MITO. Foto: Vi Menn Bil Top Gear-redaksjonen Vis mer

Flokkmentaliteten er like sterk på bruktmarkedet. Modeller som var populære som nye, er ettertraktet også som brukt. Det betyr ikke nødvendigvis at du vil tape penger på å velge en annen bil enn alle andre.

- Det handler om å kjøpe riktig versjon med riktig utstyr. For eksempel har Subaru Legacy/Outback har aldri solgt i høyt antall, men takket være firehjulsdrift og god plass er den lett å selge som brukt, sier Soltvedt.

• Sjekk ut disse Her har du 20 alternativer som er vurdert som gode biler i sine respektive klasser i Vi Menn Bil Top Gears biltester.

Tallet i parentes ved bilnavnet er antall solgte eksemplarer hittil i år.
  VW Scirocco (21 eks.) Scirocco er Golfs sportslige søster. Den har mye mer særpreg enn en Golf, men VW-importøren får knapt nok solgt den.

JAGUAR XF. Foto: Vi Menn Bil Top Gear-redaksjonen
JAGUAR XF. Foto: Vi Menn Bil Top Gear-redaksjonen Vis mer

Med 21 solgte viser den en trend: I Norge skal også kompaktbiler ha to dører på hver side om de skal selge.

Pris fra 304 400 kroner.

Mini Clubman (29 eks.) Clubman er en Mini med litt ekstra plass. Dessuten en bil norske bilkjøpere knapt nok vet eksisterer.

OPEL AMPERA. Foto: Vi Menn Bil Top Gear-redaksjonen
OPEL AMPERA. Foto: Vi Menn Bil Top Gear-redaksjonen Vis mer

Maksimal kjøreglede og god kvalitetsfølelse til å være en småbil. Lavt forbruk, særlig i de rimelige motorversjonene.

Pris fra 222 200 kroner.
  VW Touareg (31 eks.) En status-SUV kan tydeligvis ikke hete «Folkevogn».

Til tross for gode egenskaper på mange områder og gjennomført påkostet luksusfølelse, er Touareg milelangt bak Mercedes ML og Porsche Boxster i salgstall.

MAZDA 5. Foto: Vi Menn Bil Top Gear-redaksjonen
MAZDA 5. Foto: Vi Menn Bil Top Gear-redaksjonen Vis mer

Pris fra 786 500 kroner.

Alfa Romeo MiTo (31 eks.) Ekstra jålete småbiler er trolig en kommende trend, men ikke en trend Alfa Romeo greier å utnytte i Norge. Med 31 solgte MiToer i år er det langt opp til Audi A1 (504) og Mini (246).

Sjarmerende italiener som er morsom å kjøre og pent pyntet.

Pris fra 189 900 kroner.
  Jaguar XF (38 eks.) Forholdet i salgstall er rundt 1:16 mellom Jaguar XF og hver av konkurrentene BMW 5-serie, Mercedes E-klasse og Audi A6.

HONDA ACCORD. Foto: Vi Menn Bil Top Gear-redaksjonen
HONDA ACCORD. Foto: Vi Menn Bil Top Gear-redaksjonen Vis mer

XF er elegant og velkjørende, kan fås som stasjonsvogn og er herlig full av luksusbling. Men ikke nordmenns fremste storbilvalg.

Pris fra 594 850 kroner.

Opel Ampera (42 eks.) Ampera er en ladbar elbil som også har bensinmotor, og dermed kan du kjøre så langt du vil. Slik sett danner den en underklasse blant hybridene - teknisk er den ulik f.eks. Prius og Prius Plug-in (ladbar).

VW JETTA. Foto: Vi Menn Bil Top Gear-redaksjonen
VW JETTA. Foto: Vi Menn Bil Top Gear-redaksjonen Vis mer

God, moderne kjøreopplevelse, men bare fire sitteplasser.

Pris fra 359 900 kroner.
  Mazda 5 (63 eks.) Hos Mazda-forhandlerne handler alt om suksess-SUV-en CX-5. Flerbruksbilen Mazda 5 med inntil sju sitteplasser, skyvedører og bra pris ser de ut til å ha glemt at de har i salgslokalet.

En god fornuftsbil for barnefamilier.

RENAULT SCÉNIC / GRAND SCÉNIC.  Foto: Vi Menn Bil Top Gear-redaksjonen
RENAULT SCÉNIC / GRAND SCÉNIC. Foto: Vi Menn Bil Top Gear-redaksjonen Vis mer

Pris fra 288 900 kroner.

Honda Accord (56 eks.) Accord mangler en motor som passer skikkelig godt til det norske avgiftssystemet, og dermed blir fraprisen høyere enn for andre familiestasjonsvogner.

Men totalpakken er elegant og tiltalende, om du kan leve med et litt for trangt bagasjerom.

ALFA ROMEO GIULIETTA. Foto: Vi Menn Bil Top Gear-redaksjonen
ALFA ROMEO GIULIETTA. Foto: Vi Menn Bil Top Gear-redaksjonen Vis mer

Pris fra 370 500 kroner.

VW Jetta (65 eks.) Ikke engang Volkswagens sterke markedsapparat greier å få fart på Jetta-salget.

Nordmenn bryr seg ikke om kompakte sedaner, selv om Jetta har stort bagasjerom og er nesten like stor som Passat, men har priser omtrent på Golf-nivå.

Pris fra 282 700 kroner.
  Renault Scénic/Grand Scénic (75 eks.) Scénic og sjusetersutgaven Grand Scénic er en fransk anti-jåle.

CITROËN C5. Foto: Vi Menn Bil Top Gear-redaksjonen
CITROËN C5. Foto: Vi Menn Bil Top Gear-redaksjonen Vis mer

Den gir deg mye god hverdagsbil for pengene, og er i likhet med høybygde konkurrenter et smart alternativ til stasjonsvogn. Rimelige utstyrspakker til gunstig pris.

Pris fra 284 000 kroner.
  Alfa Romeo Giulietta (83 eks.) Flott utseende, gode bensinturbomotorer og morsomme kjøreegenskaper er ikke nok for Giulietta.

Også de som skal ha en kompaktbil i premiumnisjen, velger tradisjonelt, og går til Volvo, BMW, Audi eller Mercedes i stedet.

Pris fra 279 900 kroner.
  Citroën C5 (91 eks.) For hver C5 Citroën selger i Norge, selges det 23 eksemplarer av VW Passat.

MAZDA 3. Foto: Vi Menn Bil Top Gear-redaksjonen
MAZDA 3. Foto: Vi Menn Bil Top Gear-redaksjonen Vis mer

C5 selger dårlig på tross av egenskaper som kan måle seg med konkurrenter som selger langt bedre. Elegant utseende, bra komfort.

Pris fra 309 300 kroner.
  Mazda 3 (133 eks.) Rett nok er den snart klar for generasjonsskifte, men også dagens modell er en god kompaktbil.

«Nesten ingen kjøper Mazda 3. Det er egentlig ikke til å tro,» het det i Vi Menn Bil Top Gears testrapport fra i fjor.

Pris fra 236 600 kroner.
  Opel Zafira (175 eks.) Den er fortsatt ny (lansert i fjor), veldig praktisk og langt mindre kassebilaktig enn enkelte andre flerbruksbiler.

OPEL ZAFIRA. Foto: Vi Menn Bil Top Gear-redaksjonen
OPEL ZAFIRA. Foto: Vi Menn Bil Top Gear-redaksjonen Vis mer

Men fart i salget blir det ikke, selv om mange barnefamilier trolig ville vært bedre tjent med en bil av Zafira-typen enn en stasjonsvogn eller SUV.

Pris fra 319 900 kroner.
  Lexus CT 200h (192 eks.) Hybridbilen CT 200h er en såkalt premium-kompaktbil og skal konkurrere med for eksempel Volvo V40. Men for hver nye CT 200h selges 12 eksemplarer av Volvo V40.

Lexusen er lettkjørt og godt utstyrt til konkurransedyktige priser, men fås bare i én motorversjon.

Pris fra 292 400 kroner.
  Skoda Rapid (221 eks.) Ny i år, men enda et eksempel på at en liten sedan ikke slår an i Norge. Til tross for at den er svært mye bil for pengene: Den har masse plass og er bygd etter Skodas no nonsense-filosofi.

LEXUS CT 200h. Foto: Vi Menn Bil Top Gear-redaksjonen
LEXUS CT 200h. Foto: Vi Menn Bil Top Gear-redaksjonen Vis mer

Kommer snart i stasjonsvognaktig utgave - det kan trolig øke salget.

Pris fra 191 400 kroner.

Opel Insignia (252 eks.) Insignia-salget er på en knapp åttendedel av hva VW Passat selger. Det til tross for at mange liker utseendet, at den har gode kjøreegenskaper og at den kan fås med utstyr som gir gromfølelse (blant annet 4x4).

SKODA RAPID. Foto: Vi Menn Bil Top Gear-redaksjonen
SKODA RAPID. Foto: Vi Menn Bil Top Gear-redaksjonen Vis mer

Opel straffes av et i dag ufortjent mann med hatt-stempel.

Pris fra 279 900 kroner.
  Honda Civic (305 eks.) Civic har fått godt med skryt i biltester - blant annet har den nye 1,6-litersdieselen masse kraft og svært lavt forbruk, og bagasjerommet er stort.

Likevel er salget av Civic bare på i overkant av en tjuendedel av VW Golf-salget. Kommer som stasjonsvogn i 2014.

Pris fra 228 500 kroner.
  Subaru Legacy/Outback (370 eks.) «Som skapt for Norge» er en klisjé, men særlig for Outback passer den.

OPEL INSIGNIA. Foto: Vi Menn Bil Top Gear-redaksjonen
OPEL INSIGNIA. Foto: Vi Menn Bil Top Gear-redaksjonen Vis mer

Stor stasjonsvogn med 4x4 og relativt sterke motorer koster såpass mye at det setter naturlige grenser for salget. Til gjengjeld regnes den som svært lettsolgt som brukt.

Pris fra 425 300 (Legacy), 485 300 kroner (Outback).
  Skoda Yeti (383 eks.) På et marked der kompakte SUV-er nærmest selger seg selv, er Skoda Yeti overraskende langt nede på salgslistene.

Yeti er bygd på Golf-teknikk. Den er trygg og stødig og har konkurransedyktige priser. Lider trolig under konkurranse fra eget hus (Octavia med 4x4).

HONDA CIVIC. Foto: Vi Menn Bil Top Gear-redaksjonen
HONDA CIVIC. Foto: Vi Menn Bil Top Gear-redaksjonen Vis mer

Pris fra 254 500 kroner.

SUBARU LEGACY / OUTBACK. Foto: Vi Menn Bil Top Gear-redaksjonen
SUBARU LEGACY / OUTBACK. Foto: Vi Menn Bil Top Gear-redaksjonen Vis mer
SKODA YETI: Skoda Yeti er bygd på Golf-teknikk. Den er trygg og stødig og har konkurransedyktige priser. Foto: Vi Menn Bil Top Gear-redaksjonen
SKODA YETI: Skoda Yeti er bygd på Golf-teknikk. Den er trygg og stødig og har konkurransedyktige priser. Foto: Vi Menn Bil Top Gear-redaksjonen Vis mer