2000 har kjøpt en slik hver dag i 40 år

30 millioner Golf'er solgt!

HITPARADE: Sju generasjomer  VW Golf. Siden starten i 1974 er 30 millioner av dem solgt. Foto: VOLKSWAGEN
HITPARADE: Sju generasjomer VW Golf. Siden starten i 1974 er 30 millioner av dem solgt. Foto: VOLKSWAGENVis mer

I 1974 rullet den første VW Golf'en ut av samlebåndet på fabrikken i Wolfsburg. Siden har 30 millioner andre Siden den første VW kommet samme vei. Og det er langt fra slutt enda.

Volkswagens Golf-eventyr er i høyeste grad fortsatt levende, og dagens utgave - den sjuende generasjonen i rekka- er fortsatt en bestselger. I Norge har Golf'en fast plass på toppen av salgslistene.

Med 30 millioner produserte eksemplarer, har Golf satt rekord for en bilmodell i Europa. Siden starten i 1974, er det i gjennomsnitt solgt 2000 eksemplarer av bilen hver eneste dag - i snart 40 år.

Car of the Year Den sjuende Golf-generasjonen, som ble lansert i fjort, har gjennomgående fått svært god mottagelse. Og bilen ble da også kåret til "Car of the year 2013" av 60 internasjonale motorjournalister.

Prisen ble overrakt på fabrkken i Wolfsburg sist tirsdag, samtidig som Golf nummer 30 millioner, en Golf TDI Blue Motion, rullet av samlebåndet.

NY MODELL: Den sjuende Golf-genenerasjonen har blitt godt mottatt. Foto: TORMOD BRENNA
NY MODELL: Den sjuende Golf-genenerasjonen har blitt godt mottatt. Foto: TORMOD BRENNA Vis mer

I Norge er det solgt nesten 200.000 Golf siden den første generasjonen ble introdusert i 1974. Golf har i flere år toppet bestselgerlisten i Norge, og de fem siste årene har modellen vært urokkelig på salgstopen.

Utviklingen Golf I (1974 til 1983): Steget fra Bobla til Golf var en revolusjon. Et helt nytt bilkonsept ble lansert med overgang fra luftkjølt hekkmotor til vannkjølt motor og forhjulsdrift. Designet gikk fra runde former til rette linjer basert på designlegenden Giorgio Giugiaros formspråk.

Golf II (1983 til 1991): Dette var Golf generasjonen der Volkswagen introduserte teknologier som katalysator (1984) ABS-bremser (1986) og firehjulsdrift (1986). I denne generasjonen ble bilen et ikon ved at den nye modellen bygde på det visuelle uttrykket som ble etablert med første generasjon.

Golf III (1991-1997): I 1991, startet Volkswagen en ny æra med sikkerhet. 1992 modellen var den første som ble levert med kollisjonsputer foran. Et annet betydelig fremskritt var konstruksjonen av karosseriet som bedret kollisjonssikkerheten. Den første TDI motoren ble introdusert i 1993.

Golf IV (1997-2003): Designet på denne modellen banet vei for senere design fra Volkswagen. I dag blir denne modellen sett på som et designikon, i tillegg til at den også representerte nye innovative teknologier, som ESC - elektronisk stabilitetsprogram i 1998 og dobbelt clutch girkassen i 2002.

REVOLUSJON: VW traff blink da de byttet ut bobla med Golf i 1974., Foto: TORMOD BRENNA
REVOLUSJON: VW traff blink da de byttet ut bobla med Golf i 1974., Foto: TORMOD BRENNA Vis mer

Golf V (2003-2008): Denne generasjonen Golf utkonkurrerte mange konkurrenter i mellomklassen på komfort, dynamikk og ikke minst kvalitet. Et eksempel er stabiliteten i det lasersveisede karosseriet som ga en vridningsstivhet som ble forbedret med 35 prosent. Den første Golf BlueMotion ble lansert i 2007 og hadde et forbruk på 0,45 liter per mil.

Golf VI (2008-2012): Det solide karosseriet var igjen sveiset med laser, noe som bidro til topp score og fem stjerner i EuroNCAP kollisjonstest.  De første TSI bensinmotorene feiret også sine første triumfer i denne Golf-generasjonen, mens endringen til common rail på dieselmotorene gav mer dynamiske ytelser og bedre drivstofføkonomi. Golf BlueMotion noterte et forbruk på 0,38 liter per mil.

Golf VII (fra 2012): Vekten ble redusert med opptil 100 kilo, og stoppet en trend med stadig tyngre biler. Forbruket ble redusert med så mye som over 23 prosent sammenlignet med forrige modell avhengig av motorvalg. Med Golf VII ble også en rekke førerassistansesystemer tilgjengelig i en kompaktklassebil.