SATSER STORT: Toyota er først i Norge med en bil som er utviklet fra grunnen av som hydrogenbil. Her tanker Dagbladet en Toyota Mirai ved hydrogenstasjonen til Hyop på Gaustad. Foto: Knut Moberg
SATSER STORT: Toyota er først i Norge med en bil som er utviklet fra grunnen av som hydrogenbil. Her tanker Dagbladet en Toyota Mirai ved hydrogenstasjonen til Hyop på Gaustad. Foto: Knut MobergVis mer

Hydrogenbil

2017 kan bli gjennombruddet for hydrogenbiler. De gir deg rask fylling, god rekkevidde og full tilgang i kollektivfeltet

Hydrogenbilen er framtida, tror flere store markedsaktører.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Store ting er i gjære på hydrogenfronten. I november åpnet Reitangruppens Uno X den første av det som skal bli et større nettverk av hydrogen-fyllestasjoner og en annen aktør, Hyop, annonserte videreutvikling av sitt eksisterende, men begrensede nettverk.

Prisen på hydrogen er i dag fastsatt av myndighetene og er 90 kroner per kilo i skrivende stund.

Det gir cirka 10 mils kjøring og kostnaden blir dermed omtrent som for bensin.

Og hydrogenbilene…?

Hyundai og Toyota er allerede på markedet, Honda har vist sin kommende modell, Mercedes kommer med en hydrogen-SUV og Hyundai er snart klar med en helt ny.

Januar 2017: Oslo Taxi annonserer at de første hydrogendrevne drosjene er i drift.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • *Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: Uke kr 45,- Måned kr 79,- Kvartal kr 199,- År kr 729.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn