28 apps du ikke kan greie deg uten

Snart vil mobilen fortelle deg når kjøleskapet er tomt.

|||(Dagbladet): Småprogrammer, eller apps, til smarttelefoner har blitt umåtelig populære. Den utviklingen vi har sett nå, er bare begynnelsen, mener teknologieksperter Dagbladet har snakket med.

- Tendensen går mot tjenester som integreres på flere plattformer. For eksempel får du kjøpt en badevekt som sender vekten din direkte til iPhone-appen Weightbot, sier Jonas Feiring, digital rådgiver i Scandinavian Design Group.

- I framtida vil vi se at applikasjoner og websider knyttes opp mot verden rundt oss. Mobilen blir en forlenget arm og et kontrollpanel for mange deler av livene våre. Mobilen vil vite hvor mye melk du har i kjøleskapet, og når den går ut på dato.

- Den vil si deg hvor og når bensinen er billigst på dine vanlige kjøreruter. Du kan slå av og på de elektriske apparatene hjemme, og få vite når det er tilbud i nærbutikken, sier Feiring.

Vet hvor du er Som en av tre eksperter har han gitt oss favorittapplikasjoner for mobilen.

Blant programmene han har trukket fram, er det lokasjonsbaserte sosiale nettverket Gowalla hvor du forteller verden hvor du er, får andres tips til gjøremål i nærheten og deler egne favoritter.

LOGMEN IGNITION (165 kroner): Erik Storlis appfavoritt lar deg fjernkontrollere datamaskinen fra iPhone eller iPaden. - Fungerer greit å styre musikken på mediasenteret for min del, så slipper jeg at alle andre skal rote inne i musikkbiblioteket mitt, sier 20-åringen som står bak suksessappen iLlumination som gjør iPhonen om til en lommelykt. Foto: PRIVAT
LOGMEN IGNITION (165 kroner): Erik Storlis appfavoritt lar deg fjernkontrollere datamaskinen fra iPhone eller iPaden. - Fungerer greit å styre musikken på mediasenteret for min del, så slipper jeg at alle andre skal rote inne i musikkbiblioteket mitt, sier 20-åringen som står bak suksessappen iLlumination som gjør iPhonen om til en lommelykt. Foto: PRIVAT Vis mer

Arne Fismen, grunnlegger og produktutvikler i Nordaaker og programleder i podkasten Ping, mener det er nettopp her vi vil se store endringer i tida som kommer.

- Lokasjonsbaserte applikasjoner kommer til å bli kjempestore. Ser man bort fra underholdning, tror jeg det er her det ligger mest potensial for iPhone, sier Fismen.

- Vi har Gowalla og Foursquare, men ingen har klart å utnytte dette markedet fullt ut, sier han.

Gjentatt bruk viktig Fismen og Feiring mener det er applikasjoner som etablerer seg i brukernes vaner som gjør suksess.

- En app er god når den løser et helt konkret behov på en enkel måte. Behovet må være av typen som gjentar seg rimelig ofte, så det rettferdiggjør at man laster den ned, sier Feiring.

Han forklarer at de fleste bruker noen få favorittapplikasjoner hele tida, noen flere med jevne mellomrom, og at apper som ikke er nyttige eller underholdende nok fort blir slettet.

INSTAPPER: Arne Fismens anbefaler Instapaper (29 kroner). - Den legger til en knapp i nettleseren din så du kan lagre artikler for senere lesing. Artiklene blir så lastet ned i appen, og du kan lese de en annen gang du har litt tid til overs. Dette er applikasjonen som har helt klart mest bruk på min telefon. Foto: PRIVAT
INSTAPPER: Arne Fismens anbefaler Instapaper (29 kroner). - Den legger til en knapp i nettleseren din så du kan lagre artikler for senere lesing. Artiklene blir så lastet ned i appen, og du kan lese de en annen gang du har litt tid til overs. Dette er applikasjonen som har helt klart mest bruk på min telefon. Foto: PRIVAT Vis mer

Fismen mener det ikke er mange forunt å holde på interessen.

Bedre kvalitet - Kunsten er å skape applikasjoner man kommer tilbake til, igjen og igjen. I Norge er det kanskje bare Twitter, Facebook, 1881 og Gule sider som har klart det, sier Arne Fismen.

Han tror kravet til kvalitet vil bli langt større i åra som kommer.

- I dag lager mange selskaper applikasjoner bare for å kunne være på AppStore, fordi de tror det betyr positiv omtale. Etter hvert vil det å ha en dårlig app være negativt. Du får ikke oppmerksomhet bare ved å være på AppStore, det må være kvalitet i det du tilbyr, spår Fismen.

Han tror dessuten vi vil bevege oss bort fra topplister som hovedplattform.

- Per i dag er topplister den største kanalen for å oppdage nye apps. Jeg tror vi går mot en større deling mellom venner gjennom Twitter og Facebook, at det blir enklere å få anbefalinger fra nettverket rundt deg, sier han.

INSTAGRAM (gratis): Jonas Feirings favoritt akkurat nå er Instagram. - Morsom og sosial fotoapp med flott design. Integrerer med Twitter og Facebook. Foto: PRIVAT
INSTAGRAM (gratis): Jonas Feirings favoritt akkurat nå er Instagram. - Morsom og sosial fotoapp med flott design. Integrerer med Twitter og Facebook. Foto: PRIVAT Vis mer

Hva er dine favorittapplikasjoner? Diskutér under!