FIKK PROBLEMER: Avgangen fra Paris gikk fint for Air France-flyet, men turen til Shanghai tok tre døgn lenger enn planlagt. Illustrasjonsfoto: NTB Scanpix
FIKK PROBLEMER: Avgangen fra Paris gikk fint for Air France-flyet, men turen til Shanghai tok tre døgn lenger enn planlagt. Illustrasjonsfoto: NTB ScanpixVis mer

Luftfart

282 lettkledde passasjerer skulle til Shanghai - fikk tre døgn i 12 kuldegrader i Sibir

Teknisk feil tvang flyet til å gå ned for reparasjon.

Et Air France-fly fra Paris til Shanghai tar vanligvis 11 timer. Og det var det de 282 lettkledde passasjerene selvsagt var forberedt på da de sist lørdag kveld bordet flyet i Paris.

I stedet ble det et hustrig opphold i nesten tre døgn for passasjerene i Irkutsk i Sibir. Det lå temperaturen mellom 12 og 20 minusgrader, melder CNN.

Forklaringen er at underveis til Kina oppsto det røykutvikling i kabinen, og kapteinen bestemte seg for å søke nødhavn med sin 777-300ER-maskin.

- Flyet landet uten problemer, og ingen ble skadet, rapporterer det russiske nyhetsbyrået Sputnik.

Feil på reserveflyet

Men problemet var der fortsatt. Det viste seg nemlig at det ville ta tid å få feilen reparert, og Air France bestemte seg for å sende et tomt tilsvarende fly for å få passasjerene fram til Shanghai.

Men den planen fungerte heller ikke, for også reserveflyet fikk tekniske problemer, og ble også stående på bakken i Irkutsk, i ikke flygedyktig stand.

Dermed måtte Air France børste støv av et tredje fly og få det av gårde til Russland for å få passasjerene sine fram.

Klager på sosiale medier

- Vedlikeholder ikke Air France flyene sine? spør en kineser på Kinas svar på Facebook, Weibo. Passasjeren uttrykker stor frustrasjon over lang ventetid på hotellrom for de to ekstra nettene passasjerene måtte vente i russisk Sibir.

Passasjerene skal heller ikke ha fått tilgang til bagasjen sin eller passene sine, som ble tatt i varetekt av russiske myndigheter.

Først onsdag ettermiddag - på tredje forsøk - kom passasjerene fram til Shanghai.

Unnskyldninger

Air France sier i en pressemelding at de beklager den inntrufne «eksepsjonelle situasjonen» og beklager til alle passasjerer som ble rammet. Selskapet sier også at de jobbet hardt for å sikre passasjerenes behov mens de ufrivillig oppholdt seg i Irkutsk, og at samtlige vil bli kontaktet for en «passende» kompensasjon.