FORFATTER: Anne-Lise Boge er rammet av artrose, men holder skrivingen i gang likevel. – Jeg har nok ikke vært flink nok til å være fysisk aktiv, men med tre hjertestenter og et hjerteinfarkt, begrenser det seg for hva jeg kan gjøre. Bader jeg i varmt vann fyker blodtrykket til værs, så min beste start på dagen er en varm dusj. Jeg har også måttet oppsøke revmatisk hjelp, og har møtt en fantastisk dame på Oslo Revmatologipraksis. Foto: Emely Boge
FORFATTER: Anne-Lise Boge er rammet av artrose, men holder skrivingen i gang likevel. – Jeg har nok ikke vært flink nok til å være fysisk aktiv, men med tre hjertestenter og et hjerteinfarkt, begrenser det seg for hva jeg kan gjøre. Bader jeg i varmt vann fyker blodtrykket til værs, så min beste start på dagen er en varm dusj. Jeg har også måttet oppsøke revmatisk hjelp, og har møtt en fantastisk dame på Oslo Revmatologipraksis. Foto: Emely BogeVis mer

Artrose

300.000 nordmenn har artrose. En av ti må bytte ledd

Den revmatiske leddsykdommen artrose er mer vanlig nå enn da vi var jegere og sankere, viser arkeologiske utgravinger.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Hun har levd med artrose i over 20 år, og har flere dårlige dager på grunn av smerter. Likevel er Anne-Lise Boge i fullt arbeid som serieromanforfatter i en alder av 78 år.

DETTE ER ARTROSE: Artrose er den vanligste og mest utbredte revmatiske leddsykdommen. Den ble tidligere kalt slitasjegikt. Ordet slitasjegikt henspiller først og fremst på at brusken blir forandret. Artrose er vanligere hos mennesker som har hatt langvarige og harde fysiske belastninger, men beskriver ikke tilstanden omfattende nok. Derfor heter det nå artrose.

- Jeg sliter veldig med flere ledd, som hender og tær. I tillegg har jeg andre diagnoser som gjør hverdagene tøffe til tider. Jeg klager ikke. Det hjelper lite. Jeg står på så godt jeg kan, men må ta hensyn til sykdommen. Det er det derimot ikke alle som forstår, da de som regel ser meg svært oppegående i offentlige sammenhenger. Sykdommen gjør deg ikke bare fysisk sliten. Det psykiske sliter minst like mye, forteller Boge som er mest kjent for romanseriene, Arvesynd og Morshjerte.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: Uke kr 45,- Måned kr 79,- Kvartal kr 199,- År kr 729.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn