HAR DU EN SLIK?: Har du en niende generasjons Toyota Corolla fra perioden 2000-2004, kan du forvente en henvendelse fra Toyota Norge innen kort tid. Foto: INCAR / WIKIMEDIA COMMONS
HAR DU EN SLIK?: Har du en niende generasjons Toyota Corolla fra perioden 2000-2004, kan du forvente en henvendelse fra Toyota Norge innen kort tid. Foto: INCAR / WIKIMEDIA COMMONSVis mer

3,4 millioner japanske biler tilbakekalles

Hvorav 7700 norske Toyotaer.

(Dagbladet): 3,4 millioner japanske biler tilbakekalles over hele verden på grunn av problemer med kjøretøyenes kollisjonsputer. Det gjelder Toyota, Honda, Nissan og Mazda, melder CNN Money.

Toyota rammes hardest av massetilbakekallingen, med 1,7 millioner biler, fulgt av Honda (1,1 millioner), Mazda (480 000) og Nissan (45 000).

- I Norge tilbakekaller vi 7700 biler. Det gjelder modeller fra tidsrommet 2000 til 2004, opplyser Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota Norge, til Dagbladet.

Berørte modeller er bl.a. populære Corolla, Yaris og Avensis.

Kan sprekke Alle de fire bilprodusentene har kollisjonsputer fra underleverandøren Takata. Det er avdekket at putene på passasjersida i de berørte modellene - for det meste fra begynnelsen av forrige tiår - kan utløses med for mye kraft, slik at de sprekker. Dette kan potensielt gi personskade, ifølge Honda.

- Det kan være feil på tennmiddelet som blåser opp kollisjonsputa. Det kan føre til at den ikke blåses opp som tiltenkt, utdyper Olsen i Toyota.

En håndfull tilfeller der kollisjonsputa faktisk har sprukket, er kjent - men så langt er ingen skader rapportert.

- Vi vil være på den sikre side, sier Olsen - som understreker at ingen feiltilfeller er meldt i Europa.

Kontakter bileierne Han opplyser at selskapet nå vil starte det møysommelige arbeidet med å spore opp og kontakte alle de berørte bileierne, slik at eventuell feil kan rettes opp på verksted. Hele prosessen er forventet å ta måneder.

Olsen understreker at slike tilbakekallinger ikke er uvanlige.

- Dette er noe bilindustrien er vant med, og denne tilbakekallingen er heller ikke den største vi har hatt. Det som er spesielt nå, er at så mange produsenter er berørt, sier han.

Informasjonssjefen sier kundene stort sett stiller seg positive til å bli innkalt.

- De setter pris på at vi tenker på sikkerheten deres, sier han.