360 hestekrefter - og bare 0,25 på mila

BMW har utviklet en hybrid-råtass. Snart er den tilgjengelig i Norge.

SPORTY: BMW i8 ser ut som en banebil, men er en sportsbil beregnet for daglig bruk. Foto: BMW
SPORTY: BMW i8 ser ut som en banebil, men er en sportsbil beregnet for daglig bruk. Foto: BMWVis mer

• Flere bilsaker på db.no/bil.

BMW har satset store ressurser på utviklingen av den elektriske bilen i3, som snart kommer til Norge.

Mye av teknologien og kunnskapen som er ervervet gjennom utviklingen - karosseri i karbon, elmotoren, elektronisk styring og batterimodulene - har satt BMW i stand til å lage en bil som ikke bare er sparsom med drivstoffet, men som også har rå ytelser.

TRE MOTORER: En 1,5 liters bensinmotorer kombinert med to elmotorer, gjør at BMW i8 kan levere over 360 hestekrefter. Foto: BMW
TRE MOTORER: En 1,5 liters bensinmotorer kombinert med to elmotorer, gjør at BMW i8 kan levere over 360 hestekrefter. Foto: BMW Vis mer

Resultatet er nå klart: Ytelseshybriden BMW i8.

Sportsbil - Den er ikke en banebil, men en sportsbil som du kan bruke i det daglige, sier Henrik Wenders, produktsjef for BMW i8.

Primærkilden i bilen er en 1,5-liters bensinmotor.

I tillegg har den to elektriske motorer, som til sammen gir bilen over 360 hk.

SUPER-HYBRID: BMW i8 er noe helt nytt fra den kanten. Super-hybriden kan kjøre 35 km på ren elkraft, yter over 360 hestekrefter og har et ekstremt lavt forbruk i hybridmodus.
SUPER-HYBRID: BMW i8 er noe helt nytt fra den kanten. Super-hybriden kan kjøre 35 km på ren elkraft, yter over 360 hestekrefter og har et ekstremt lavt forbruk i hybridmodus. Vis mer

- I ren eldrift har i8 en rekkevidde på cirka 35 kilometer. I vanlig hybridmodus er den kapabel til å greie et forbruk på 0,25 liter per mil, forteller Wenders.