ØNSKEBARNET: Gabriel (5 mnd) er Anne Kathrine og Stig Inges kjærlighetsbarn som kom etter 3 år og litt hjelp fra en privatklinikk. FOTO: Kjersti Gjems Vangberg
ØNSKEBARNET: Gabriel (5 mnd) er Anne Kathrine og Stig Inges kjærlighetsbarn som kom etter 3 år og litt hjelp fra en privatklinikk. FOTO: Kjersti Gjems VangbergVis mer

48 år og nybakt mamma

Anne Kathrine Slungård er biologisk yngre enn sin alder.

Nå tror folk at det er jeg som er faren, og at du er bestemor, sier Anne Kathrine Slungårds (48) tjue år gamle sønn når han er med mamma på trilletur. Men det er Anne Kathrine som er mamma til nydelige Gabriel på 5 måneder.

48-åringen har en sønn på 20 og en datter på 11 år fra et tidligere forhold, og hadde ikke sett for seg å få flere barn. Men det var før hun møtte Stig Inge Eikemo (37).

- Stig Inge var tydelig på at han ønsket å bli far fra dag én. Samtidig gjorde han det klart at å være sammen med meg, var viktigere enn å få barn.

Anne Kathrine klarte ikke å slå seg til ro med tanken på at samboeren ikke skulle få oppleve å bli far. Da paret for fire år siden bestemte seg for å satse på forholdet, bestemte de seg samtidig for å prøve å bli foreldre.

Hun er ikke den eneste som har fått barn i godt voksen alder. Susan Tollefsen fikk datteren Freya som 57-åring.

For det finnes både ulemper og fordeler med å få barn i 20-, 30- eller 40- årene.

Forsøkte i ett år Anne Kathrine oppsøkte lege og fikk fortalt at hun var biologisk yngre enn alderen skulle tilsi. Og slik holder du deg fruktbar "over tida".

Det kunne være mulig for henne å bli gravid uten assistert befruktning, men etter ett år med forsøk, forsto de at de trengte hjelp. De oppsøkte en privatklinikk, og tre år senere har de fått lønn for strevet: En 5 måneder gammel Gabriel som smiler opp til mamma og pappa fra vogna.

- Han er verdens vakreste baby, helt subjektivt, sier Anne Kathrine til Foreldre & Barn og viser stolt fram den mørkhårede gutten.

Erfaren mamma Mye har forandret seg siden 48-åringen ble mor for første gang for 20 år siden. I dag må man for eksempel orientere seg i en jungel av vogner (fire hjul, tre hjul, kombivogn, bagvogn, duovogn, joggevogn), mens det for 20 år siden kun var tre typer å velge mellom.

Men selv om det har gått noen år siden Anne Kathrine var bleieskiftarbeider sist, er alt fortsatt friskt i minne.

- Det er som å sykle, man glemmer det ikke. Jeg har forsøkt ikke å overkjøre Stig Inge, som ikke har den samme erfaringen som meg. Jeg kan nok være litt kontrollerende, og noen ganger ser jeg på ham at det blir «information overload», sier Anne Kathrine og ler.

Stig Inge leste seg godt opp før fødselen, men synes det er trygt å lene seg på Anne Kathrines erfaring.

- Når hun er rolig, så tenker jeg at det ikke er grunn til at jeg skal bli stresset. Da vi hadde besøk av Gabriels storebror, for eksempel, ble han bekymret da det kom hvitt skum ut av munnen til Gabriel. Det går sikkert bra, sa jeg, Anne Kathrine pleier jo bare å tørke det bort, sier Stig Inge.

Baby på styremøte Anne Kathrine har rukket mye i sitt 48 år lange liv. Hun har vært Trondheims yngste ordfører, hatt lederstillinger i flere store bedrifter og en rekke styreverv. I dag har både hun og Stig Inge krevende jobber. Anne Kathrine er administrerende direktør i Ungt Entrepenørskap Norge, mens Stig Inge jobber som kommunikasjonssjef i Lindorff Norge.

Anne Kathrine er allerede tilbake i 20 prosent jobb, og lille Gabriel har vært med på styremøter i inn- og utland siden han kun var noen uker gammel.

- Det går veldig fint å ha ham med meg. Men en gang da vi var på styremøte i Stockholm, hadde flyselskapet klart å sette igjen barnevognen på Gardermoen. Da satt jeg med en baby i armene på et møte som varte i over fem timer. Det var slitsomt, forteller Anne Kathrine.

At hun orker, tenker du kanskje? Men å ha baby er ikke mer slitsomt enn en krevende lederjobb, mener 48-åringen.

- Jeg var jo ikke akkurat på hvilehjem før jeg fikk Gabriel heller.

- For meg er det en ypperlig løsning å kombinere permisjonen med litt jobb, på den måten får jeg brukt hodet i hvert fall 20 prosent.

Men mailen på telefonen er slått av, så når hun har fri, er det kun Gabriel, lange trilleturer og kaffe latte som gjelder.

Har fått kritikk Den lille familien bor på Majorstua i bydel Frogner - den bydelen i Oslo som har flest fødende kvinner over 40 år.

- Jeg føler meg ikke så unormal som jeg gjorde i begynnelsen av graviditeten, og jeg klarer å gi mer blaffen i hva andre synes.

Selv om Anne Kathrine fikk nesten utelukkende positive tilbakemeldinger da hun ble gravid, har hun også fått en og annen kritisk bemerkning om at det er egoistisk å få barn i så høy alder.

- Gravide 40-åringer spiser sunnere og trener mer enn yngre gravide, sier jordmor Tove Nordahl i denne artikkelen på Foreldre & Barn.

- Jeg respekterer at noen kan ha det synet. Samtidig mener jeg at det å få barn handler om egoisme, uansett alder. Det er nok av barn der ute som trenger et godt hjem. Adopsjon var noe vi diskuterte, men man får ikke adoptert små barn i min alder, sier Anne Kathrine. Les på vårt forum om foreldre som ønsker dispensasjon fra øvre aldersgrense for adopsjon.

Selv om andelen mødre over 40 øker, hever nok mange på øyenbrynene når de hører om en nybakt mor på 48 år. Men hadde det vært Anne Kathrine som var 37 år og Stig Inge som var 48, ville de færreste reagert.

- Jeg er klar over at jeg kommer til å være en av de eldste mødrene første skoledag. Men jeg er ganske sikker på at jeg kommer til å være i selskap med mange menn på min alder, sier hun og smiler

Les også:
Her er den perfekte alder for å få barn.
Klinikk ga bort parets siste egg.
To kopper te om dagen kan gjøre deg mer fruktbar.
Bestilte baby på nettet.

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.

ERFAREN MAMMA: Stig Inge benytter seg gjerne av Anne Kathrines erfaring, som på sin side forsøker å ikke overkjøre ham. FOTO: Kjersti Gjems Vangberg
ERFAREN MAMMA: Stig Inge benytter seg gjerne av Anne Kathrines erfaring, som på sin side forsøker å ikke overkjøre ham. FOTO: Kjersti Gjems Vangberg Vis mer