RÅTASS: Takket være de såkalte portalakslene skal G 500 4x4² takle de vanskeligste typene terreng. Foto: DAIMLER
RÅTASS: Takket være de såkalte portalakslene skal G 500 4x4² takle de vanskeligste typene terreng. Foto: DAIMLERVis mer

4x4²: Mercedes-Benz G-klasse med 45 cm bakkeklaring!

Møt Mercedes-Benz G 500 4x4² - ekstrem-SUV-en for offroad-entusiaster!

Dinside Geländewagen var ikke død - langt derifra! Daimler-konsernet har etterhvert skjønt til fulle hvilken entusiastbil dette er blitt med årene, og presser nå saften ut av konseptet for alt det er verdt.

Allerede i 1998 omtalte vi G-klasse som «bilen som ikke ville dø».

Den mest ekstreme omtalte vi for en tid tilbake - det dreier seg om sekshjulstrekkeren G 63 AMG 6x6

De minst ekstreme finner man på de mindre modellene i form av en nylig utviklet versjon av 4Matic.

Råeste luksus-SUV Her kommer Mercedes med et kjøretøy som skal være både mer anvendelig, og minst like dugendes i terrenget.

Som ekstrem terrengbil vil de her være blant de råeste som finnes samtidig som bilen er luksuriøs og hevdes å være meget god også på veien.

Dette til tross for en bakkeklaring som er mer enn dobbelt så høy som på en standard G-klasse: 45 centimeter er det fra laveste understellspunkt ned til veien. Men de såkalte portalakslene gir også en betydelig øket sporvidde og sikrer dermed nødvendig stabilitet ved kjøring på vei, ifølge produsenten.

Her kan du likevel se noe som er enda mye råere!

Bilen ruver skikkelig i terrenget med en høyde på hele 225 centimeter og en bredde på 210. Enkelte karosserideler er i karbonfiber, men under gulvet ligger en kraftig beskyttelse i rustfritt stål.

Interiøret er som i en luksusbil med det eksklusive Designo-skinninteriøret som vi nylig fikk oppleve i Mercedes-Benz S 500 Coupé. Men i G 500 er det i sort med hvite sømmer.

Det er slike biler man kan drømme om for eventyr som slike bilferier i Afrika eller raidet som dette, i Andes-fjellene...

Portalakslinger...? Det er for å sikre best mulig fremdrift - og den imponerende bakkeklaringen - at bilen har fått de nevnte portalakslingene.

FJELLGEIT: Godt med krefter og tre låsbare differensialer hjelper på fremkommeligheten. Foto: DAIMLER
FJELLGEIT: Godt med krefter og tre låsbare differensialer hjelper på fremkommeligheten. Foto: DAIMLER Vis mer

Disse består av et ledd ytterst ved hjulene som igjen er lenket til en tverraksling som er bygget inn høyere mellom rammevangene.

For bruk på vei duger nok standardhjulene med dimensjonene 325/55-22 bra, men for terrengkjøring anbefaler Mercedes å gå for offroad-hjulene - størrelse 37x12,5x18 tommer. Tre låsbare differensialer burde i tillegg sørge for uovertruffen fremkommelighet.

Biturbo-krefter Motoriseringen er på høyde med bilens ytre - her finner vi en V8 biturbo-motor på 4.0 liter som har samme basis som den som sitter i Mercedes-AMG GT. I G 500 4x4² yter den 422 hestekrefter.

Den bruker piezo-elektrisk direkteinnsprøytning av bensin, samt teknologien med turboladerne på innsiden av V-strukturen - såkalt «Hot inside V».

Det er i Graz i Østerrike Mercedes-Benz har fått produsert sin G-klasse siden 1979, og det er også der den nye G 500 4x4² vil bli produsert.

Vel å merke hvis det blir besluttet å serieprodusere den.

I GOD FART: Biturbo V8-motor gir godt med krefter. Foto: DAIMLER
I GOD FART: Biturbo V8-motor gir godt med krefter. Foto: DAIMLER Vis mer

Først vil nemlig den tyske produsenten se an publikums reaksjoner på den nær-produksjonsklare bilen, som Mercedes beskriver den.

Saken ble opprinnelig publisert på Dinside Les her.

ROCKY HORROR SHOW? I hvert fall en showbil. Ekstrem firehjulstrekker med V8-biturbomotor vil nok få entusiastene til å sikle. Foto: DAIMLER
ROCKY HORROR SHOW? I hvert fall en showbil. Ekstrem firehjulstrekker med V8-biturbomotor vil nok få entusiastene til å sikle. Foto: DAIMLER Vis mer