58 000 mann brukte 22 år på å grave en kanal tvers gjennom Sverige for hånd

Nå er den kåret til Sveriges beste reiseopplevelse.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

GÖTA KANAL (Dagbladet): Vi er på retro kanalcruise tvers gjennom Sverige med det hundre år gamle kanalskipet MS «Wilhelm Tham».

Gjennom én elv, tre innsjøer og to kanaler.
Historisk reise Skipet har seilt opp den travle Trollhättankanalen, forbi den tidligere så hektiske industribyen Trollhättan. Over Vänern, Europas tredje største innsjø. Forbi eventyrslottet Läckö, bygd allerede på 1200-tallet til idylliske Mariestad.

Nå er vi ved slusen i Sjötorp. Her starter Göta kanal. Et verneverdig mesterverk av ingeniørkunst, håndgravd av mer enn 58 000 mann, tvers gjennom Sverige.

SJØTORP: Her starter Göta kanal som går tvers gjennom Sverige helt til Mem. Alle foto: KIRSTEN MARGRETHE BUZZI
MS «WILHELM THAM»: Her er kaptein Albert Håkansson på kanalskipet.
100 ÅR: MS «Wilhelm Tham» kan feire 100 år i år.
AKKURAT PASSE: Det skal godt sjømannskap til for å manøvrere en slik skute.
IKKE I BRUK: Denne er mest til pynt i våre dager.
TØFF JOBB: For gutta om bord.
GODT MÅLTID: Natalie serverer tre retters middag om bord.
FORSVIK: Her blir hvert eneste cruiseskip møtt med flagg og blomster av den religiøse Kindblom-familien.
SLUSEPYNT: Pynta slusene med blomster har de også her i Forsvik.
BERG-SLUSENE: Herfra går det nedover 40 meter via 15 sluser.
BRÅDTOM: Heter slusehuset, men på denne reisen har det ingen hast. Maskinistmatros Göran Frisén har kontrollen.

Dette er en reise i tiden. Her er det reisen som er målet, ikke å komme fort fram.

Glem filmene du har sett om båtrace på Göta kanal. Dette går i sakte fart. Maksfart på kanalen er fem knop. Du kan gjerne gå av skipet ved en kanalsluse og rekke om bord ved neste.

Det er de 58 slusene skipet må passere som gjør denne reisen til en helt spesiell opplevelse.

Feirer 100 år Skipet sluses opp kanalen til en høyde på 91,8 meter. Ved Berg slusesystem mot innsjøen Roxen går det nedover igjen. 40 meter bare på det første sluseanlegget med 15 sluser.

Skipet feirer 100 år i år og er et av de tre passasjerskipene til rederiet Göta kanalbolag som seiler kanalcruise tvers gjennom Sverige fra vest til øst på gammeldags vis.

KANALFERIE: Göta kanal er et verneverdig mesterverk av ingeniørkunst, håndgravd av mer enn 58 000 mann, tvers gjennom Sverige. Foto: KIRSTEN M. BUZZI
KANALFERIE: Göta kanal er et verneverdig mesterverk av ingeniørkunst, håndgravd av mer enn 58 000 mann, tvers gjennom Sverige. Foto: KIRSTEN M. BUZZI Vis mer

MS «Juno» er det eldste skipet, MS «Diana» det nyeste, mens MS «Wilhelm Tham», feirer hundreårsjubileum i år.

Reisen er kåret til Sveriges beste reiseopplevelse. Hver sommer blir 2500 passasjerer med på den eksklusive reisen.

De tre passasjerskipene er pietetsfullt pusset opp til dagens standardkrav. Det er bare plass til 50 passasjerer om bord, da blir det tid til å bli kjent.

Kjentfolk Her har de sittet på dekk, Henrik Ibsen, H.C. Andersen og mange andre kjentfolk.  Sett det svenske sommerlandskapet passere forbi i sakte tempo. Funnet roen.

FORNØYDE PASSASJERER:  Denne reisen er kvalitet, kvalitet, kvalitet, sier Carl-Odd Asper fra Oslo. Søsteren Tove Asper Riland forteller at hun har kjøpt Dagbladet hver eneste dag i 50 år. Foto: KIRSTEN M. BUZZI.
FORNØYDE PASSASJERER: Denne reisen er kvalitet, kvalitet, kvalitet, sier Carl-Odd Asper fra Oslo. Søsteren Tove Asper Riland forteller at hun har kjøpt Dagbladet hver eneste dag i 50 år. Foto: KIRSTEN M. BUZZI. Vis mer

Kanskje har de sittet på øvre dekk, muligens med med et glass eller to. Undret på hva kokken har klart å trylle fram til dagens treretters middag eller til lunsjen.

Det var om bord på MS «Wilhelm Tham» krimparet Sjöwall & Wahlöö (Maj Sjöwall og Per Wahlöö) fikk inspirasjon til den kjente serien om Martin Bech og skrev krimromanen «Roseanna» fra skipet.

Riktignok før de var par, mye kan skje på et romantisk kanalcruise.

Göta kanal De velstelte og blomsterkledde gule kanalhusene til de tidligere slusevaktene er leid ut til helårsbruk.

Her skal det lyse i alle vinduer om vinteren.

Ofte var det kvinnene som gjorde slusejobben langs kanalen, mannen hadde gjerne en annen jobb.

I dag er halvparten av slusevaktene kvinner.

Bare to av slusene drives med håndkraft som i gamle dager.

Godt sjømannskap Enkelte steder er Göta kanal så smal at det bare er noen centimeters klaring.

Farten settes ned. 2 knop. Foran skipet går ei jente med barnevogn.

Hun står og venter ved neste sluse. Vi tar henne aldri igjen.

Så tar det nøyaktig 11 minutters slusing før skipet igjen kan legge ut på sin sakte fart nedover Göta kanal.

GÖTA KANAL: 190 kilometer lang, med 58 sluser. Grafikk: KJELL ERIK BERG
GÖTA KANAL: 190 kilometer lang, med 58 sluser. Grafikk: KJELL ERIK BERG Vis mer